Το υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας αντέδρασε έντονα, στις  ελληνικές κυβερνητικές ανακοινώσεις που τίμησαν την ιστορική επέτειο της Γενοκτονίας των Ποντίων, υπενθυμίζοντας ότι ακολουθεί πάντα μια προκλητική διπλωματική ρητορική, χωρίς παρεκκλίσεις.

Η ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ, αναφέρει:

«Η ημερομηνία της 19ης Μαΐου 1919 είναι το πρώτο βήμα του Πολέμου της Ανεξαρτησίας μας, ευλογημένη ημέρα, αλλά και ημέρα γιορτής για το Έθνος μας, αλλά και για όλα τα καταπιεσμένα έθνη που πολέμησαν ενάντια στον ιμπεριαλισμό».

Σε μια τέτοια ημερομηνία, αβάσιμες και ανόητες δηλώσεις του Κοινοβουλίου της Ελλάδας και των ελληνικών αρχών με το πρόσχημα της επετείου της 19ης Μαΐου 1919, δεν μπορούν ούτε να συμβιβαστούν με ιστορικά γεγονότα, ούτε με τις αξίες του 21ου αιώνα.

Μετά το τέλος του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου το 1918, η Κωνσταντινούπολη ήταν η μόνη κατεχόμενη πρωτεύουσα και ο ελληνικός στρατός εισέβαλε στο Σμύρνη στις 15 Μαΐου 1919, κι αυτή η οδυνηρή εισβολή μετατράπηκε σε μια καλά σχεδιασμένη και επαίσχυντη κατοχή χωρίς καμία αιτιολογία.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι φρικτές διαστάσεις από τις φρικαλεότητες που διαπράχθηκαν, πέντε μήνες μετά την εισβολή ήταν αρκετά σοβαρές για να απαιτηθεί από τους Συμμάχους να ιδρυθεί μια διερευνητική επιτροπή».

Η ελληνική ηγεσία, που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τη δική της ιστορία, πρέπει να θυμάται τις εκθέσεις της Συμμαχικής Εξεταστικής Επιτροπής και τα γεγονότα πίσω από τη ρήτρα της Συνθήκης Ειρήνης της Λωζάνης σχετικά με εγκλήματα πολέμου. Το άρθρο 59 της Συνθήκης Ειρήνης της Λωζάνης καθόρισε τις πράξεις του ελληνικού στρατού που εισέβαλαν στην Ανατολία αντίθετα με τους πολέμους.

Μετά την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας, ο διορισμός του μεγάλου ηγέτη Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ από τον Πρωθυπουργό Βενιζέλου για το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης μαρτυρεί άλλη μια προσπάθεια ανεύθυνων πολιτικών και ριζοσπαστικών κύκλων να συμμετάσχουν σε μια αντίστροφη ανάγνωση της ιστορίας σήμερα.

Η Ελλάδα, η οποία επιμένει να παραμείνει αδιάφορη στις εκκλήσεις μας για επίλυση των διμερών μας προβλημάτων μέσω διαλόγου, λαμβάνοντας το εκτεταμένο χέρι της φιλίας μας, όπως και στο παρελθόν, είναι επίσης απαραίτητο για να κατανοήσουμε τον μεταβαλλόμενο κόσμο μας».