Την αύξηση του κύματος των… αγανακτισμένων λόγω των καθυστερήσεων στον χρόνο παράδοσης των εταιρειών ταχυμεταφορών, που καταγράφεται ήδη από την εποχή του πρώτου lockdown στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φανερώνουν τα στοιχεία για τις καταγγελίες που έχουν υποβληθεί σε Αρχές και υπηρεσίες που είναι αρμόδιες για την προάσπιση των συμφερόντων των καταναλωτή.

Το 2020 ο Συνήγορος του Καταναλωτή δέχθηκε, σε σχέση με το 2019, κατά 133% περισσότερες αναφορές για τον κλάδο των ταχυδρομικών υπηρεσιών, με το 45% (από 27% το 2019) αυτών να αφορά καθυστερήσεις στην επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων, σύμφωνα τα στοιχεία της Αρχής, που αφορούν το διάστημα μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους. Σε απόλυτους αριθμούς, ο αριθμός των καταγγελιών που κατατέθηκαν πέρυσι στον Συνήγορο του Καταναλωτή, και διαμορφώνεται σε 280 έναντι 120 και 92 τα έτη 2019 και 2018, αντίστοιχα, μοιάζει μικρός. Ωστόσο, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι αναφορές στην εν λόγω Αρχή απαιτείται να είναι τεκμηριωμένες και επώνυμες και να συνοδεύονται –ακόμη και σε περίπτωση υποβολής μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου– από αντίγραφο της αστυνομικής ταυτότητας του καταγγέλλοντος.

Όσον αφορά την έκβαση των υποθέσεων, σε ποσοστό 74% ήταν υπέρ του καταναλωτή, ενώ οι προμηθευτές δικαιώθηκαν στο 25,4% των αναφορών.

Αντίστοιχα, η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή παρέλαβε, από τις 7 Νοεμβρίου έως τις 21 Δεκεμβρίου 2020, 115 καταγγελίες αναφορικά με καθυστερήσεις στις ταχυμεταφορές, αυξημένες κατά περίπου 300% σε σχέση με το προηγούμενο πεντάμηνο (πριν από τις 7/11).

Τόσο οι καταγγελίες προς τη Γεν. Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή όσο και αυτές προς τον Συνήγορο του Καταναλωτή διαβιβάστηκαν στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) που αποτελεί την καθ’ ύλην αρμόδια αρχή για την άσκηση εποπτείας της ταχυδρομικής αγοράς και των δραστηριοποιούμενων σε αυτήν επιχειρήσεων. Η εκτόξευση της ζήτησης για ηλεκτρονικές παραγγελίες, που είχαν ξεπεράσει τις 800.000 κατά τις πρώτες εβδομάδες του δεύτερου lockdown, «λύγισε» τις εταιρείες κούριερ. Ιδίως παίκτες της αγοράς ταχυμεταφορών που δεν προχώρησαν σε αναγκαίες επενδύσεις βρέθηκαν αντιμέτωποι με αδιέξοδο, που μεταφράστηκε σε καθυστερήσεις παραδόσεων ακόμη και άνω του ενός μήνα, με τον κλάδο των ταχυμεταφορών να μη διαθέτει επαρκή αριθμό οργανωμένων και τεχνολογικά εκσυγχρονισμένων κέντρων διαλογής.

Δεδομένου ότι οι ταχυμεταφορές και το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελούν συγκοινωνούντα δοχεία, οι αναφορές στις αρμόδιες αρχές και υπηρεσίες εκτοξεύθηκαν και για τα ψηφιακά καταστήματα. Το 2020 (μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου) ο Συνήγορος του Καταναλωτή παρέλαβε κατά 113,5% περισσότερες αναφορές σε σχέση με το 2019, δηλαδή 2.981 έναντι 1.396 καταγγελιών. Το γεγονός αυτό, όπως αναφέρει σε έγγραφό της η ανεξάρτητη αρχή, αποδεικνύει μια μεγάλη στροφή στις εξ αποστάσεως συναλλαγές, αλλά και αύξηση των προβλημάτων και των διαφορών μεταξύ καταναλωτών και προμηθευτών. Είναι ενδεικτικό πως οι αναφορές για προβλήματα στο ηλεκτρονικό εμπόριο που υποβλήθηκαν μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου 2020 αντιστοιχούν κατά προσέγγιση στο 1/4 (24%) των συνολικών καταγγελιών που δέχεται ο Συνήγορος του Καταναλωτή.

Πηγή:skai.gr