Η πανδημία έκανε το Netflix και άλλες συνδρομητικές πλατφόρμες πανίσχυρες. Οι δυνατοί της μόδας επενδύουν πλέον εκεί. Και οι τάσεις θα μας έρχονται πλέον και μέσα από τις σειρές.

Μέχρι πρόσφατα ίσχυε η φράση: «Αν δεν είναι στη Vogue, δεν είναι στη μόδα». Καθώς φαίνεται η εποχή αλλάζει και μπορούμε πλέον να λέμε: «Αν δεν είναι στο Netflix δεν είναι στη μόδα».

Οι συνδρομητικές πλατφόρμες ανθίζουν και φέρνουν μια νέα εποχή έμπνευσης. Νέος αέρας πνέει και είναι σαν να ξαναμοιράζεται η τράπουλα της μόδας… Μέχρι πρότινος οι τάσεις έρχονταν παραδοσιακά από τις πασαρέλες, όμως φαίνεται ότι η εξουσία έχει περάσει στα χέρια των δυνατών της τηλεόρασης. Ποιος βρίσκεται πίσω από αυτό τον τεκτονικό σεισμό;

Η πανδημία; Σίγουρα! Και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης απαντούν όσοι στενά παρακολουθούν από κοντά τη σκυτάλη της μόδας να αλλάζει χέρια.

Το θαύμα των τηλεοπτικών παραγωγών

Ο κόσμος αλλάζει. Οι συνδρομητικές υπηρεσίες αυξήθηκαν κατά 31% το πρώτο εξάμηνο του 2020 και μόνο το Netflix πρόσθεσε 10 εκατομμύρια συνδρομητές τους τρεις πρώτους μήνες του πρώτου lockdown, μόνο στη Βρετανία.

Τα ρούχα του «The Undoing» στο HBO κέρδισαν τις εντυπώσεις και οι γυναίκες παραμιλούσαν με το μπορντό παλτό της Nicole Kidman, αλλά και με τις πλεκτές ζακέτες της Michaela Coal στο «I May Destroy You». Τα ρούχα των τηλεοπτικών χαρακτήρων είναι τόσο συναρπαστικά και οι γραμμές τους τόσο ιδιαίτερες που αρχίζουν να αποκτούν έναν αυτόνομο ρόλο στη μόδα. «Τα βλέπουμε και τα θέλουμε». Τόσο άμεσα και τόσο αποτελεσματικά.

Η Νικόλ Κίντμαν στο «The Undoing»
Η Νικόλ Κίντμαν στο «The Undoing»

Τα ίδια αυτά ρούχα γίνονται ανάρπαστα και μοιάζουν τελικά να αποτελούν έμπνευση που θα επηρεάσει ακόμα και τις επόμενες τάσεις της μόδας, καθώς το κλικ στο «καλάθι των αγορών μας» είναι η νέα άμεση δυναμική προώθηση της μόδας. Οι τηλεοπτικές σειρές προσφέρουν έμπνευση και πλέον και διάδραση, καθώς το κοινό μπορεί να αντιδράσει άμεσα, ανοίγοντας απλά μια νέα καρτέλα για να προσθέσει παρόμοια κομμάτια στη ντουλάπες του.

Όλα γίνονται εύκολα. Με ένα κλικ. Οι άνθρωποι ψωνίζουν αμέσως μόλις τελειώνουν τα επεισόδια. Αυτό είναι γεγονός και φαίνεται άμεσα και στις πωλήσεις. Η Lyst, μια πλατφόρμα μόδας που παρακολουθεί τις αναζητήσεις προϊόντων περισσότερων από 100 εκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως, αναφέρει ότι το στιλ της τηλεόρασης επηρεάζει τους αγοραστές σήμερα όσο ποτέ άλλοτε, οδηγώντας μας να αγοράσουμε τα στιλ που εμφανίζονται στις οθόνες μας.

Για παράδειγμα: οι αναζητήσεις της Lyst για το καπέλο Kangol που φορούσε η «Emily In Paris» αυξήθηκαν κατά 342%. Όπως και οι αναζητήσεις για κορσέδες, με 123%, από τη σειρά εποχής «Bridgerton» . Η La Perla αναφέρει επίσης αύξηση κατά 135% στις αναζητήσεις για κορσέ σε σύγκριση με πέρυσι. Σχήμα οξύμωρο αν σκεφτούμε ότι διανύουμε μια εποχή που είμαστε όλοι κλεισμένοι στο σπίτι και φοράμε κυρίως αθλητικές φόρμες και πιτζάμες. Και όμως!

Τα κοστούμια των τηλεοπτικών σειρών είναι εξίσου συναρπαστικά με εκείνα των κινηματογραφικών παραγωγών. Πριν από χρόνια, οι ταινίες ήταν το αποκορύφωμα της βιομηχανίας της μόδας και η τηλεόραση το φτωχό ξαδερφάκι. Τα πράγματα όμως άλλαξαν.

Οι κορυφαίοι σχεδιαστές ρούχων που πριν σχεδίαζαν μόνο για τις μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες τώρα σχεδιάζουν και για τηλεοπτικές σειρές στο Netflix βάζοντας όλη τους τη δημιουργική φαντασία να δουλέψει σε όφελος μας. Εν τω μεταξύ, ο μετά-πανδημικός τρόπος ζωής μας θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο που ντυνόμαστε. Πλέον, μας γοητεύει όλο και περισσότερο το σαγηνευτικό στιλ που βλέπουμε στην οθόνη, ίσως γιατί τροφοδοτεί την όρεξή μας για ζωή. Παρακολουθούμε από τον καναπέ, ξαπλωμένοι, αλλά με διακαή πόθο να δούμε τη μόδα να αποκτά… δράση και πλοκή. Μοιάζει να χρειαζόμαστε όλο και περισσότερο να υπάρχει στο background μια ιστορία.

The Royals/ Φωτογραφία: Lionsgate

Το «The Royals», με πρωταγωνίστρια την Elizabeth Hurley να εμφανίζεται σαν βασίλισσα με διαμάντια, και το «Temple», με την Carice van Houten και τον Mark Strong με μια λιτή στιλιστική συνέπεια μάς ανεβάζουν τον πήχη πότε σε ένα κόσμο υπερβολής και πότε σ’ ένα κόσμο λιτότητας διεγείροντας το οπτικό νεύρο και καθιερώνοντας τη γοητεία του νέου «οπτικά σαγηνευτικού στιλ». Στο «The Great», τα ρούχα είναι τόσο όμορφα και πολυτελή, με απίστευτα σχήματα και φανταχτερά χρώματα τόσο «ιστορικά» που έρχονται σ’ απόλυτο κοντράστ με τη πραγματικότητα της καθημερινότητας μας. Ένας τρόπος διαφυγής.

Η μόδα μέσω μιας οθόνης γίνεται πιο «βιωματική», παρά στις σελίδες ενός περιοδικού. Πατάμε παύση σε οποιαδήποτε στιγμή και φτιάχνουμε εντυπωσιακή λίστα με ρούχα όμοιου στιλ.

Ένας νέος κόσμος μόδας ξανοίγεται μπροστά μας. Απ’ το γήινο ουδέτερο περιβάλλον του «The Dig», έως τα florals του «Bridgerton» ή τις υπέρ κομψές στιλιστικές επιλογές της πρωταγωνίστριας του «Queen’s Gambit». Η καλαισθησία έρχεται στο σαλόνι μας και παίρνουμε ιδέες για να υιοθετήσουμε το στιλ που βλέπουμε ζωντανά μπροστά μας. Σαν να τεντώνουμε το χέρι μας και να το αγγίζουμε.

Η συζήτηση για την ντουλάπα της Έμιλι Κούπερ στην «Έμιλι του Παρισίου» έκανε μεγάλο κρότο στον κόσμο της μόδας.

Και για το «The Serpent», η Jenna Coleman πέτυχε ένα αξιολάτρευτο πάντρεμα διαφορετικών στιλ με vintage επιρροές και εμπνευσμένα κομμάτια από περιοδικά των 70‘s. Το στιλ της ήταν σαν να ξεφυλλίζαμε το Paris Match και τις Vogue της εποχής. Η γοητευτική εμφάνισή της σε μια παλέτα παστέλ αποχρώσεων, με vintage γυαλιά ηλίου Van Cleef & Arpels, σακάκια τύπου στούντιο 54 και μεταχειρισμένες τσάντες Celine. Και στα οκτώ επεισόδια της σειράς ήταν υπεροχή που βιαστήκαμε να το «ξεπατικώσουμε».

Οι μικρές λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά

Ποιο είναι λοιπόν το μυστικό για την επιτυχία των τηλεοπτικών στυλ του περασμένου έτους; Μοιάζει να ‘ναι μια μαγική ισορροπία μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας. Μια ανάγκη να αποδράσουμε.

Φαίνεται ότι η αφηγηματική λειτουργία της πλοκής μάς επιτρέπει να συνδεθούμε με τους χαρακτήρες στην οθόνη πιο εύκολα. Αλλά κάνει επίσης τα στιλ που βλέπουμε πιο προσιτά. Η μόδα γίνεται πιο «εύπεπτη». Το καρό παλτό Miu Miu της Μπεθ στο «The Queen’s Gambit» ήταν μόνο ένα κλικ μακριά απ’ το Net-a-Porter ή το βρίσκαμε σε προσιτή δελεαστική τιμή μεταχειρισμένο στο eBay. Έτσι οι σχεδιαστές αν επιθυμούν κάτι να το «σπρώξουν» αρχίζουν να σκέφτονται ποιον ήρωα θα ντύσουν.

Emily in Paris/ Φωτογραφία: Netflix

Ποιος θυμάται ότι το ASOS αρχικά ονομάστηκε As Seen On Screen – και η φιλοσοφία του ήταν απλή: ένα μέρος για να αγοράσετε φθηνά αντίγραφα ρούχων ταινιών και βραβείων; Όμως, καθώς το κοινό γίνεται πιο ψαγμένο επιθυμεί να αποκτήσει ακριβώς αυτό που βλέπει στους ήρωες των σειρών που ξεχωρίζει.

Τόσο για τους οίκους μόδας όσο και για τους παραγωγούς της τηλεόρασης, η συνεργασία μεταξύ τους μπορεί να αποδειχθεί οικονομικά προσοδοφόρα. Γι’ αυτό, το British Fashion Council συνεργάστηκε με το Netflix για την κυκλοφορία του Bridgerton τον Ιανουάριο, προσκαλώντας τρεις αριστούχους σχεδιαστές μόδας να φτιάξουν ρούχα εποχής. «Οι μάρκες πρέπει να σκεφτούν άλλους τρόπους για να προσεγγίσουν πλέον το ευρύτερο κοινό και να προωθήσουν το προϊόν τους».

Και γι’ αυτό μπορεί όλο και περισσότεροι κορυφαίοι στιλίστες που είχαν κάνει επιτυχία σε περιοδικά μόδας να μπαίνουν στον τηλεοπτικό παιχνίδι. Και οι σχεδιαστές με σταθερό βήμα ακολουθούν. Είναι σίγουρα μόνο θέμα χρόνου προτού μπορέσουμε να κάνουμε κλικ στο «προσθήκη στο καλάθι» πάνω στο ρούχο ενός χαρακτήρα χωρίς καν να ανοίξουμε μια νέα καρτέλα.

Η εποχή αλλάζει. Οι οπτικές παραστάσεις «Έχουν σίγουρα τη δύναμη να επηρεάσουν τις τάσεις». Επομένως, ξεχάστε την πρώτη σειρά στα ντεφιλέ και κρατήστε τη θέση σας στον καναπέ: Η νέα σεζόν της Μόδας πρόκειται να ξεκινήσει εκεί.

Πηγή: bovary.gr