Ένα νέο, ταχύτερο και περισσότερο διαλειτουργικό σιδηροδρομικό δίκτυο για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με στόχο να καταστεί πλήρως λειτουργικό έως το 2040.
Το σχέδιο προβλέπει τη σύνδεση των κύριων ευρωπαϊκών κόμβων με ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα, μειώνοντας σημαντικά τους χρόνους ταξιδιού και ενισχύοντας τις περιφερειακές οικονομίες και τον τουρισμό.
Νέο Σχέδιο Δράσης για Σιδηροδρόμους Υψηλής Ταχύτητας
Σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της Κομισιόν για τη Συνοχή και τις Μεταρρυθμίσεις, Ραφαέλε Φίτο, και τον Επίτροπο Μεταφορών Απόστολο Τζιτζικώστα, το νέο Σχέδιο Δράσης για τους Σιδηροδρόμους Υψηλής Ταχύτητας θέτει τα θεμέλια για ένα πιο ενιαίο και βιώσιμο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών.
Οι επιβάτες θα μπορούν να ταξιδεύουν:
-
από το Βερολίνο στην Κοπεγχάγη σε 4 ώρες (αντί για 7 σήμερα)
-
από τη Σόφια στην Αθήνα σε 6 ώρες (αντί για σχεδόν 14)
Παράλληλα, θα δημιουργηθούν νέες διασυνοριακές συνδέσεις, όπως Παρίσι–Λισαβόνα μέσω Μαδρίτης, και θα βελτιωθεί η συνδεσιμότητα μεταξύ των χωρών της Βαλτικής.
Οφέλη για την Ελλάδα
Όπως τόνισε ο Επίτροπος Τζιτζικώστας, η Ελλάδα θα αποκομίσει σημαντικά οφέλη από το νέο πρόγραμμα, καθώς θα ενισχυθούν οι επενδύσεις για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Η χώρα μας θα λάβει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και τεχνογνωσία για:
-
την επισκευή προβληματικών ή κατεστραμμένων σημείων,
-
τη βελτίωση της ασφάλειας,
-
και την πλήρη εναρμόνιση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα σιδηροδρομικής υποδομής.
Οι τέσσερις βασικοί άξονες δράσης
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει τέσσερις πυλώνες για την υλοποίηση του οράματος:
-
Άρση διασυνοριακών σημείων συμφόρησης με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα έως το 2027.
-
Ανάπτυξη στρατηγικής χρηματοδότησης με συμμετοχή κρατών-μελών, βιομηχανίας και τραπεζών.
-
Ενίσχυση της καινοτομίας και του ανταγωνισμού μέσω καλύτερου κανονιστικού περιβάλλοντος.
-
Ψηφιακός μετασχηματισμός με έξυπνα συστήματα κρατήσεων και διαχείρισης κυκλοφορίας.
Το κόστος και οι επενδύσεις
Η ολοκλήρωση του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας έως το 2040 αναμένεται να κοστίσει περίπου 345 δισ. ευρώ.
Για ένα πιο φιλόδοξο δίκτυο, με ταχύτητες άνω των 250 χλμ./ώρα, το κόστος μπορεί να φτάσει τα 546 δισ. ευρώ έως το 2050.
Η χρηματοδότηση θα προέλθει από:
-
ευρωπαϊκά προγράμματα,
-
ιδιωτικές επενδύσεις,
-
και δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και εθνικές αναπτυξιακές τράπεζες.
Ένα βιώσιμο μέλλον μεταφορών για την Ευρώπη
Πέρα από ταχύτερα ταξίδια, το νέο δίκτυο θα μειώσει τη συμφόρηση στους αυτοκινητόδρομους, θα ενισχύσει τη νυχτερινή και εμπορευματική κίνηση και θα συμβάλει στη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της Ευρώπης.
Με αυτό το σχέδιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φιλοδοξεί να φέρει τους σιδηροδρόμους στο επίκεντρο των μετακινήσεων του μέλλοντος — ταχύτερα, ασφαλέστερα και πιο πράσινα.
