Κυριακή, 27/04/2025
Καιρός
Αν. Μακεδονίας και Θράκης
Καιρός
Αν. Μακεδονίας και Θράκης
Powered by Tomorrow.io
x

Χρόνια πολλά συνάνθρωποι…

Δημοσιεύτηκε από: Παναγιώτης Πεντζουρίδης | 16 Απριλίου 2023, 11:53 πμ

*Γράφει ο Παναγιώτης Πεντζουρίδης, Δημοσιογράφος, Γενικός Διευθυντής του Θρακικού Πρακτορείου Ειδήσεων

Πάσχα σήμερα, κατά το Ορθόδοξο εθυμικό, στην καρδιά της Άνοιξης, μιας εποχής που όλα αναγεννούνται, όλα παραπέμπουν σε μία νέα αρχή!

Ο όρος Πάσχα προέρχεται από το αραμαϊκό πασ’ά και το εβραϊκό πέσαχ. Κάποιοι μελετητές έχουν προτείνει ως προέλευση του εβραϊκού όρου ξένη ετυμολογία, όπως η ασσυριακή πασαχού (πραΰνω) ή η αιγυπτιακή πασ’ (ανάμνηση) ή πεσάχ (πλήγμα). Ορισμένοι ερευνητές ανιχνεύουν τις αρχές των εορταστικών εκδηλώσεων του Πάσχα σε χαναανιτικές γιορτές που σχετίζονται με την συγκομιδή κριθαριού την άνοιξη. Άλλοι μελετητές θεωρούν ότι η ρίζα του Πάσχα βρίσκεται σε γιορτές και ιεροτελεστίες της άνοιξης της προ-ισραηλιτικής εποχής με την έννοια των ποιμένων που υποβάλλουν αίτημα στο θεό για την προστασία του κοπαδιού τους. Εντούτοις, αυτές οι υποθέσεις δε θεωρούνται επαρκώς τεκμηριωμένες.

Πάντως, η Βίβλος συσχετίζει το πέσαχ με το ρήμα πασάχ πού σημαίνει είτε χωλαίνω, είτε εκτελώ τελετουργικό χορό γύρω από τη θυσία (Γ’ Βασ. 18:21,26), είτε, μεταφορικά, “ξεφεύγω”“προσπερνώ”“απαλλάσσω”. Το Πάσχα, είναι η προσπέραση του αγγέλου του Θεού πάνω από τα σπίτια των Ισραηλιτών, ενώ έπληττε με θάνατο τα πρωτότοκα αγόρια των σπιτιών των Αιγυπτίων.

Σύμφωνα με τις Εβραϊκές Γραφές, το Πάσχα αποτελούσε ανάμνηση της εξόδου από τη δουλεία της Αιγύπτου υπό την ηγεσία του Μωυσή μέσω θεϊκής παρέμβασης. Το Πάσχα αποτελούσε οικογενειακή εορτή. Εορταζόταν νύχτα, στην πανσέληνο της εαρινής ισημερίας, την 14η του μήνα Αβίβ (που ονομάστηκε Νισάν μετά την Βαβυλωνιακή εξορία) με προσφορά ενός νεαρού ζώου, χρονιάρικου, για να ευλογηθεί από το Θεό όλο το κοπάδι. Το σφάγιο ήταν αρνί ή κατσίκι, αρσενικό και αρτιμελές (Εξ. 12:3-6), δεν έπρεπε να σπάσει κανένα κόκαλο του (Έξ. 12:46, Αρ. 9:12) ενώ το αίμα του ως ένδειξη προστασίας, το έβαζαν στην είσοδο κάθε σπιτιού (Εξ. 12:7,22). Οι μετέχοντες στο δείπνο ήταν ντυμένοι, έτοιμοι για ταξίδι (Έξ. 12:8-11).

Αυτά τα στοιχεία νομαδικής, οικογενειακής ζωής μας δείχνουν μια πολύ παλαιότερη προέλευση του Πάσχα, που θα μπορούσε να είναι η θυσία που ζήτησαν οι Ισραηλίτες από τον Φαραώ να πάνε να γιορτάσουν στην έρημο (Έξ. 3:18, 5:1 εξ). Παρ’ όλα αυτά όμως, η έξοδος από την Αίγυπτο έδωσε στο Πάσχα την οριστική του σημασία.

Το αναμνηστικό γεύμα του ιουδαϊκού Πάσχα, το οποίο περιλαμβάνει άζυμο ψωμί και κρασί, ονομάζεται Σεντέρ.

Τώρα, το γιατί μετακινείται αυτή η εορτή της ΑΝΑΜΝΗΣΗΣ ουσιαστικά της θυσίας του Υιού Του Θεού, αυτό είναι ένα άλλο θέμα και όχι της παρούσης για να το αναλύσουμε.

Αρκεί να γνωρίζουμε τι εορτάζουμε και σε τι αποδίδουμε τιμή και μνήμη.

Με εκφράζει όλη η κατάνυξη, δεν με εκφράζει η εμπορευματοποίηση της πιο ιδιαίτερης στιγμής Εκείνου που έδωσε τη ζωή Του για εμάς!

Χρόνια πολλά σε όλους. Και όταν λέω Χρόνια πολλά, τα εννοώ. Να συνεορτάζουμε και να θυμόμαστε ότι η σημερινή μας παρουσία οφείλετε σε Εκείνον και μόνο!

Και να θυμόμαστε ότι καμία άλλη θυσία δεν αξίζει περισσότερο, απο εκείνη της αφοσίωσης σε Εκείνον!