ο Γιώργος Γεραπετρίτης κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου αναφορικά με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη αναφέρθηκε στα τα τρία επίπεδα ασφάλειας που υπήρχαν και δεν τηρήθηκαν.
Θα προχωρήσουν απόλυτα οι έρευνες για την εξιχνίαση αυτού του τραγικού δυστυχήματος, δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για ζητήματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, στο πλαίσιο των κυβερνητικών ανακοινώσεων για τις αλλαγές στον σιδηρόδρομο.
“Δεν είμαι εδώ για πολιτική ή κομματική αντιπαράθεση, ούτε για μετάθεση της ευθύνης, όση ευθύνη αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί”, τόνισε ο υπουργός.
Οι αρμοδιότητές μου αφορούν αποκλειστικά το δυστύχημα των Τεμπών και την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων και όχι τα υπόλοιπα ζητήματα που άπτονται του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είπε ο κ. Γεραπετρίτης.
“Η απόδοση ευθυνών δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητές μου, αυτή αφορά τη Δικαιοσύνη, αλλά και την αρμόδια Επιτροπή που θα διερευνήσει το τραγικό δυστύχημα όχι σε ποινικό, αλλά σε διοικητικό επίπεδο. Θα προκαλέσω ο ίδιος μια συζήτηση σε επίπεδο κοινοβουλευτικής επιτροπής για το ζήτημα της ασφάλειας των μεταφορών”, συνέχισε.
“Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, μετά τις παραιτήσεις των επικεφαλής τους, οι οποίες έχουν γίνει δεκτές”, διευκρίνισε ο υπουργός Επικρατείας.
“Το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε αδιαλείπτως, δεν διεκόπη ποτέ η λειτουργία του. Υπήρχε η δυνατότητα μέσω του πίνακα ελέγχου να διαπιστωθεί ότι η αμαξοστοιχία είχε σημειώσει μετάπτωση στην εσφαλμένη γραμμή.
Υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση (και δεν το λέω για να ρίξω το βάρος στο ανθρώπινο λάθος), ωστόσο εάν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης σε όλη τη χώρα, το δυστύχημα δε θα είχε συμβεί”, σημείωσε ο κ. Γεραπετρίτης.
Περνώντας στο ζήτημα της λειτουργίας του ΟΣΕ, υπογράμμισε: “Την τελευταία 15ετία, υπήρξε μεγάλη μείωση προσωπικού, λόγω των περιοριστικών μέτρων στα οποία υποβλήθηκε η χώρα μας, αλλά και ενός μαζικού κύματος συνταξιοδοτήσεων.
Για την κάλυψη των κενών, χρησιμοποιήθηκε η κινητικότητα, καθώς και η κάλυψη αναγκών μέσω απασχόλησης με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Είχαμε το 2021 διαγωνισμό για την πρόσληψη 117 ατόμων οι οποίοι θα στελέχωναν τον οργανισμό και διαγωνισμό για άλλα 100 άτομα το 2022″.
Δύο ζητήματα
Ο Γ. Γεραπετρίτης στάθηκε ιδιαίτερα σε δύο κομβικά ζητήματα:
1. Στην άμεση υλοποίηση της σύμβασης τεχνολογικής αναβάθμισης του συστήματος τηλεδιοίκησης του σιδηροδρόμου. Ως προς αυτό σημείωσε ότι θα γίνουν όλες οι ενέργειες για την ταχύτατη υλοποίησή της. Μάλιστα, όπως ανέφερε ο υπουργός, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επικοινώνησε απευθείας με τον επικεφαλής της Alstom στη Γαλλία προκειμένου να εξασφαλίσει την μέγιστη επιτάχυνση των εργασιών.
2 Στην επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. “Είναι σημαντικό να μπορέσει ο σιδηρόδρομος να ξεκινήσει εκ νέου, να μην περιμένουμε την ολοκλήρωση της τεχνολογικής αναβάθμισης, είναι ένα λαϊκό μέσο”, είπε ο υπουργός. “Αυτό θα γίνει όμως μόνον υπό όρους απόλυτης ασφάλειας, που θα περιλαμβάνουν υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς, πράγμα που μπορεί να σημαίνει μια κάποια μείωση του μεταφορικού έργου”, πρόσθεσε.
Η θέση της κυβέρνησης, σύμφωνα με τον κ. Γεραπετρίτη, είναι ότι θα υπάρξει περαιτέρω ενίσχυση για τα οικονομικά του σιδηροδρόμου. Από 45 εκατ. ευρώ, στον προϋπολογισμό έχει εγγραφεί ποσό 75 εκατ. για έργα αναβάθμισης.
-Αναβάθμιση στην εκπαίδευση που λαμβάνουν οι σταθμάρχες βάσει του ευρωπαϊκού προγράμματος που περιλαμβάνει εκπαίδευση θεωρητική περίπου 6,5 μηνών και εκπαίδευση στο πεδίο, αλλά και ιατρικές-ψυχομετρικές εξετάσεις.
-Θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή αυστηρότερο πλαίσιο για φθορές, κλοπές και δολιοφθορές στο δίκτυο των σιδηροδρόμων. Αφορά κλοπές χαλκού και άλλων αναλώσιμων υλικών, με αυστηροποίηση του πλαισίου.
-Μακροπρόθεσμα υπάρχει ήδη υπό εκπόνηση σχέδιο για την προσέγγιση ασφαλείας.
Ο κ. Γεραπετρίτης διαβεβαίωσε ότι θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων. Γι’ αυτό, όπως έκανε γνωστό, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της μητρικής εταιρείας Alstom (Γαλλίας). Έδωσε, δε, σαφή εντολή για την αποπεράτωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν. Αίτημα στο οποίο η γαλλική εταιρεία επέδειξε πλήρη κατανόηση. Εξάλλου, ο υπουργός δεσμεύτηκε να παρουσιάσει σύντομα το χρονοδιάγραμμα και πρόσθεσε ότι ο ίδιος θα βρίσκεται πάνω από την υλοποίηση του έργου.
Κατανοώ το θυμό και τις αντιδράσεις, είναι απολύτως εύλογες, σημείωσε τέλος ο κ. Γεραπετρίτης, δεσμευόμενος για ακόμη μια φορά για τη διερεύνηση όλων των αιτιών της τραγωδίας.
“Η επιθυμία μας είναι ο σιδηρόδρομος να επανεκκινήσει το συντομότερο δυνατό, ενδεχομένως και ως το τέλος του μήνα, πρέπει ωστόσο να πληρούνται οι απαραίτητοι όροι”, τόνισε. “Δεν πρόκειται να ξεκινήσει κανένα τρένο πριν να υπάρχουν οι απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας”, ξεκαθάρισε ο κ. Γεραπετρίτης.
Σε ερώτηση σχετικές με τις πολιτικές ευθύνες, ο υπουργός ανέφερε ότι η ευθύνη έχει αναληφθεί στο υψηλότερο πολιτικό, αλλά και υπηρεσιακό επίπεδο.
Κληθείς να διευκρινίσει τον τελικό αριθμό των θυμάτων στα Τέμπη, κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου, ο Γιώργος Γεραπετρίτης, ανέφερε ότι 55 είναι οι νεκροί που έχουν ταυτοποιηθεί, ενώ υπάρχουν και άλλοι δύο νεκροί που ακόμη δεν έχουν ακόμη ταυτοποιηθεί. Επιπλέον, σύμφωνα με τον υπουργό, υπάρχουν επτά άνθρωποι που νοσηλεύονται σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας.