Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την φημολογούμενη απόκτηση φρεγατών τύπου Belh@rra για το Π.Ν. Γενικά οι αντιδράσεις κυμαίνονται από ενθουσιώδη υποδοχή έως συνολική απόρριψη.
Στις παρακάτω γραμμές θα επιχειρηθεί μια συνοπτική και ψύχραιμη ανάλυση της σκοπιμότητας ένταξης των συγκεκριμένων πλοίων στις τάξεις του Π.Ν και των αλλαγών που θα επιφέρουν στο επιχειρησιακό περιβάλλον του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.
Για την ιστορία ο τύπος φρεγατών Belh@rra αποτελεί απότοκο του γαλλικού προγράμματος Frégates de taille intermédiaire (FTI) του Γαλλικού πολεμικού ναυτικού με σκοπό την δημιουργία μιας συμπαγούς δύναμης 15 σκαφών που θα αποτελέσουν, από κοινού με τις Φ/Γ FREMM και τα Α/Τ ΗΟΡΙΖΟΝ την βασική δύναμη κρούσης των γαλλικών ναυτικών δυνάμεων.
Αυτά τα πλοία θα αντικαταστήσουν τις φρεγάτες κλάσης La Fayette, οι οποίες χρησιμοποιούνται σήμερα ως φρεγάτες πρώτης γραμμής αλλά ο οπλισμός τους απέχει πολύ από το χαρακτηρισθεί έστω ικανοποιητικός.
Για τα πλοία του τύπου Belh@rra προβλέπεται εκτόπισμα της τάξης των 4.250 τόνων, μήκος 122 μέτρων και πλάτος 17.7 μέτρων. Η πρόωση τους εξασφαλίζεται από συνδυασμό κινητήρων diesel(CODAD) συνολικής ισχύος 32.000 kW.
Η μέγιστη ταχύτητα του είναι 27 κόμβοι που κρίνεται σχετικά μικρή για τις επιχειρησιακές συνθήκες τους Αιγαίου. Και αυτό διότι η υψηλή ταχύτητα είναι χρήσιμη τόσο για την ταχύτερη άφιξη στην περιοχή ενδιαφέροντος, όσο και για την διατάραξης της εχθρικής διόπτευσης/στοχοποίησης/σκόπευσης/πυρός, κάτι ιδιαίτερα κρίσιμο σε αρχιπελαγικά περιβάλλοντα όπως αυτό του Αιγαίου.
Η αυτονομία τους φθάνει τα 5.000 ναυτικά μίλια με ταχύτητα 15 κόμβων το ε πλήρωμα αποτελείται από 110 άτομα προσωπικό συν 15 άτομα του πληρώματος ελικοπτέρου.
Το γαλλικό Υπουργείο Άμυνας στις 21 Απριλίου του 2017 ανακοίνωσε την ανάθεση στην Naval Group (πρώην DCNS) την σύμβαση για την ανάπτυξη και κατασκευή πέντε φρεγατών μεσαίου μεγέθους (FTI) που θα προορίζονται για το γαλλικό ναυτικό. Η νέα φρεγάτα, που ονομάζεται BELH@RRA (Μπελαρρά), θα είναι εξοπλισμένη με ηλεκτρονικά συστήματα και αισθητήρες που αναπτύχθηκαν από την εταιρία Thales και θα είναι εξοπλισμένες με πυραύλους Aster 30 από το MBDA Aster 15/30 καθώς και:
- Το ψηφιακό ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών S–band SEA FIRE 500 με τέσσερις σταθερές κεραίες, το οποίο θα ικανοποιεί τις απαιτήσεις ενός ευρέος φάσματος αποστολών, από την αυτοάμυνα του πλοίου έως την αεράμυνα περιοχής και μπορεί να υποστηρίξει το βλήμα MBDA Aster 15/30
- Την συμπαγή έκδοση του συρόμενου σόναρ CAPTAS-4, που προσφέρει την ίδια αντοχή ανίχνευσης εξαιρετικά μακράς εμβέλειας με την πρωτότυπη έκδοση του CAPTAS-4 με 20% μικρότερο βάρος και ένα ίχνος σχεδόν 50% μικρότερο, το οποίο φέρεται ότι είναι το καλύτερο στην κλάση του Thales. Τον ηλεκτρονικό Α/Υ εξοπλισμό συμπληρώνει το σόναρ γάστρας Kingklip Mark 1115
- Το ενσωματωμένο σύστημα ψηφιακών επικοινωνιών Aquilon και ένα IFF (Friend Friend of Foe – Αναγνώριση φίλου ή εχθρού) που συνεργάζεται με το ραντάρ SEA FIRE 500
- Το σύστημα SENTINEL, ένα προηγμένο σύστημα ψηφιακού ηλεκτρονικού πολέμου που δημιουργήθηκε γύρω από μια αρθρωτή αρχιτεκτονική.
Ο οπλισμός του αποτελείται από:
- Πυροβόλο OTO Melara STRALES των 76 χλστ
- 8 βλήματα εναντίον πλοίων MM-40 Exocet Block IIIc
- Δύο εκτοξευτές βλημάτων Sylver A50 VLS των 8κελιών για βλήματα MBDA Aster 15/30 και δύο εκτοξευτές Sylver A35 VLS των 8 κελιών για βλήματα MICA VL.
- Δύο διπλούς τορπιλοσωλήνες για ελαφρές τορπίλες EuroTorp MU90 Impact
Επίσης η φρεγάτα δύναται να μεταφέρει ελικόπτερο τύπου NH-90 με τον σχετικό εξοπλισμό/οπλισμό.
Η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει μετατροπές επί του σκάφους οι οποίες εξασφαλίζουν αφενός την αύξηση της ισχύος πυρός και αφετέρου την μεγαλύτερη επιβιωσιμότητα του πλοίου.
Έτσι έχει ζητηθεί προς την γαλλική πλευρά:
1)Η μετασκευή του ελικοδρομίου ώστε να μπορεί να δεχθεί ελικόπτερο S-70B-6 Aegean Hawk
2)Την τοποθέτηση αντιβληματικού/αντιπυραυλικού συστήματος RAM Block 2
3)Την προσθήκη βλημάτων CAMM-ER σ την θέση των Mica VL και Aster-15(μικρός αριθμός των οποίων ενδέχεται ωστόσο να αποκτηθεί).
4)Την προσθήκη ολοκληρωμένου συστήματος EW που θα εγγυάται την επιβιωσιμότητα του πλοίου και
5)Την ολοκλήρωση του συστήματος προσβολής στόχων εδάφους MdCN Scalp Naval μέσω της τοποθέτησης του εκτοξευτή Sylver A70 VLS
Γενικά, η πιθανή ένταξη των φρεγατών τύπου Belh@rra στο ελληνικό οπλοστάσιο, αν και χρήσιμη, καλό είναι να μην αντιμετωπίζεται σαν “game changer”στο ελληνοτουρκικό σύστημα αντιπαράθεσης και είναι βάσιμη η άποψη πως το Π.Ν θα πρέπει να πράξει πολύ περισσότερα για να αποκαταστήσει της τρωθείσα ισορροπία δυνάμεων με το TDK.