Τρίτη, 11/02/2025
Καιρός
Αν. Μακεδονίας και Θράκης
Καιρός
Αν. Μακεδονίας και Θράκης
Powered by Tomorrow.io
x

Ποιος θα ερευνήσει αν υπήρχε ή όχι παράνομο φορτίο στα βαγόνια;

Δημοσιεύτηκε από: PRESSROOM | 2 Φεβρουαρίου 2025, 10:16 πμ

*Γράφει ο Ιορδάνης Χασαπόπουλος, Δημοσιογράφος – Διευθυντής της εφημερίδας “ΒΡΑΔΥΝΗ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ”

 

Από όποια σκοπιά και αν δει κανείς την αλλαγή στάσης της κυβέρνησης στο θέμα των Τεμπών, θα πρέπει να επισημάνει ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν επέλεξε μία λογική «άστο και θα δούμε», αλλά με τη συνέντευξή του άνοιξε πρώτος τη δημόσια συζήτηση για όλα τα σκοτεινά σημεία αυτής της υπόθεσης, αδιαφορώντας αν θα εκτεθεί ή όχι, ο ίδιος. Ενδιαφέρον τώρα παρουσιάζει ποια θα είναι η συνέχεια και αν τα κυβερνητικά στελέχη θα εργασθούν ώστε να χυθεί άπλετο φως.

Ένα από τα σκοτεινά σημεία στην υπόθεση των Τεμπών για το οποίο γίνεται πολύς λόγος στη δημόσια συζήτηση είναι το αν η επίμαχη εμπορική αμαξοστοιχία κουβαλούσε ή όχι, κάποιο παράνομο εύφλεκτο φορτίο. Και αυτά τα ερωτήματα πληθαίνουν από την στιγμή που κανείς, ούτε οι πραγματογνώμονες, ούτε η Δικαιοσύνη, ούτε οι Αρχές μπορούν να εξηγήσουν από τι προκλήθηκε η μεγάλη έκρηξη τη στιγμή της σύγκρουσης. Οι πραγματογνώμονες λένε πως με τα όσα γνωρίζουν δεν δικαιολογείται μία τέτοια έκρηξη, άρα υπήρχε παράνομο φορτίο. Από την πλευρά της, η εταιρία διαβεβαιώνει πως το φορτίο σε κάθε βαγόνι ήταν συγκεκριμένο και πως δεν υπήρξε κάτι παράνομο. Και ο ανακριτής καλείται να βρει την άκρη και να αποδώσει δικαιοσύνη χωρίς να έχει στα χέρια του αποδείξεις. Όπως για παράδειγμα, θα μπορούσε να βρεθεί οπτικό υλικό από τη διαδικασία φόρτωσης της αμαξοστοιχίας ή την τελική μορφή που είχαν τα φορτία πάνω στα βαγόνια. Με απλά λόγια, θα φαινόταν αν υπήρχε παράνομο φορτίο, όπως μπιτόνια ή δεξαμενές με εύφλεκτο υλικό, που είχαν προορισμό την Αθήνα.

Και όλες αυτές οι εικασίες και οι εκτιμήσεις γίνονται γιατί δεν είναι η πρώτη φορά που ακούγεται ότι στον ΟΣΕ για αρκετά χρόνια λειτουργούσε ένα σκοτεινό κύκλωμα από επιτηδείους που έκαναν μεταφορές «μαύρου» εμπορεύματος χρησιμοποιώντας τα νόμιμα βαγόνια των αμαξοστοιχιών. Σε αυτό το «μαύρο» κύκλωμα, όπως κατ’ επανάληψη είχε αποκαλυφθεί στο παρελθόν, μετείχαν πρώην εργαζόμενοι, συνδικαλιστές, τελωνειακοί, στελέχη της Διοίκησης και κάθε είδους παράγοντες που έκαναν το μεσάζοντα με ιδιώτες επιχειρηματίες. Παλαιοτέρα είχε αποκαλυφθεί ότι κάποιοι αρμόδιοι του Οργανισμού έκαναν τα «στραβά μάτια» στην πώληση ποσοτήτων σιδήρου, ακόμη και παλιών βαγονιών, δηλαδή περιουσιακών στοιχείων του Οργανισμού που βρίσκονταν ξεχασμένα σε αποθήκες του ΟΣΕ, τα όποια έβγαζαν στη «μαύρη αγορά», έναντι αμοιβής. Η εκτίμηση ότι και στην επίμαχη αμαξοστοιχία υπήρχε παράνομο φορτίο ενισχύεται και από το γεγονός ότι δεν υπάρχει οπτικό υλικό για τα επίμαχα βαγόνια από καμία κάμερα, ούτε στη Θεσσαλονίκη ούτε στους ενδιάμεσους σταθμούς μέχρι τα Τέμπη που έγινε η σύγκρουση. Και αυτό δεν μπορεί να είναι τυχαίο. Κάποιο αόρατο χέρι έχει νεκρώσει τις κάμερες, γιατί –όπως λένε οι ειδικοί– το πιθανότερο είναι το λαθρεμπόριο να γινόταν συστηματικά και δεν έπρεπε να υπάρχουν ίχνη.

Αν, λοιπόν, όλα αυτά ισχύουν, θα πρέπει να έρθουν στο φως και να αποτελέσουν στοιχεία για τη δίκη που θα ακολουθήσει. Και η κυβέρνηση, αν θέλει να δείξει ότι πραγματικά εργάζεται για να υπάρξει διαφάνεια, ας ενεργοποιήσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς για να ψάξουν σε βάθος το τι γινόταν στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Είναι σίγουρο πως αν γίνει μία τέτοια σοβαρή έρευνα θα ανοίξουν στόματα, και το πιθανότερο είναι να έρθει στο φως αυτό το σκοτεινό κύκλωμα που έκανε παράνομο εμπόριο. Όπως, επίσης, ουσιαστική έρευνα πρέπει να γίνει και μέσα στον Οργανισμό για ποιους λόγους δεν λειτουργούσαν οι επίμαχες κάμερες, και όποιος είχε την ευθύνη, να τιμωρηθεί. Γιατί είναι βέβαιο ότι αν υπήρχε παράνομο κύκλωμα που φόρτωνε «μαύρο φορτίο» τα μέλη του θα είχαν φροντίσει να νεκρώσουν τις κάμερες και τις καταγραφές των αμαξοστοιχιών.

Θα πει κάποιος ότι στο έγκλημα των Τεμπών άλλες είναι οι προτεραιότητες στην παρούσα περίοδο. Όπως να ολοκληρωθούν τα πορίσματα για να αρχίσει η δίκη των υπευθύνων. Όλα έχουν τη σημασία τους και υπάρχει ακόμη χρόνος για να γίνονται και παράλληλες έρευνες για τα επίμαχα σημεία αυτής της υπόθεσης. Μέσα στον Οργανισμό κάποιοι ίσως γνωρίζουν, ίσως να είχαν προειδοποιήσει και ίσως να θελήσουν να βοηθήσουν. Κάποιοι άλλοι να σιωπούν, γιατί δεν θέλουν να βρουν το μπελά τους. Όμως, όταν υπάρχει πολιτική βούληση για να πέσει άπλετο φως, τότε τίποτα δεν πηγαίνει χαμένο. Τίποτα δεν είναι άσκοπο.
Για χρόνια οι σιδηρόδρομοι ήταν πηγή διαφθοράς, και είναι ευκαιρία τώρα να ξεσκεπασθούν οι ένοχοι όποιοι και αν είναι, όπου και να βρίσκονται.

*Το παρόν άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “ΒΡΑΔΥΝΗ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ”