Σε αναπτυξιακή “καραντίνα” φαίνεται ότι έχει μπει εδώ και δυο δεκαετίες το Λιμάνι του Πόρτο Λάγος, με ευθύνη διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων καθώς και των ανθρώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Τα έργα απουσιάζουν απο κάθε πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το αρμόδιο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας υποβαθμίζει το ρόλο και τη σημασία του λιμανιού.
Σύμφωνα με έρευνα του Θρακικού Πρακτορείου Ειδήσεων, τόσο απο το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, της Περιφέρειας, όσο και του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου, λείπει εντυπωσιακά κάθε αναγραφή μελλοντικών έργων υποδομής στο ιστορικό λιμάνι, απουσιάζει κάθε έννοια τουριστικής ανάπτυξης, δεν προβλέπονται διασυνδέσεις εμπορικής ή τουριστικής εκμετάλλευσης, ενώ η παρακμή στην άλλοτε ακμάζουσα περιοχή του Πόρτο Λάγος είναι εμφανής!
Πρώην λιμενεργάτες και εκτελωνιστές, μηχανικοί σκαφών, έμποροι σιτηρών και άλλων ειδών που μεταφέρονται δια θαλάσσης, αναφέρουν στο ΘΠΕ ότι “η διαχρονική εγκατάλειψη του λιμανιού στο Πόρτο Λάγος είναι αποτέλεσμα των παρεμβάσεων που επιχειρούν πάντα τα κεντρικά λιμάνια της Αν. Μακεδονίας και Θράκης, δηλαδή τα Λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης…” Παράλληλα τονίζουν ότι “όλες οι δημοτικές αρχές που ανέλαβαν την ευθύνη του Λιμενικού Ταμείου, είχαν την έγνοια της είσπραξης λιμενισμού και όχι της πίεσης στα κέντρα λήψης των αποφάσεων για την ανάπτυξη του χώρου…”
Απούσα η Περιφέρεια
Βεβαίως, με την αποκέντρωση της αυτοδιοίκησης, πολλές εκ των αρμοδιοτήτων πέρασαν στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και ως εκ τούτου η ευθύνη πολλών έργων είτε μέσω προτεινόμενων προς το εκάστοτε Υπουργείο, είτε μέσω ΣΔΙΤ, θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά οφέλη ανάπτυξης για το Λιμάνι της Βιστωνίδας.
Ποιοι είναι αυτοί που δεν θέλουν το Πόρτο Λάγος να αναπτυχθεί, είναι το ερώτημα που κυριαρχεί στην περιοχή του Δήμου Αβδήρων αλλά και ολόκληρης της Ξάνθης.
Στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα τόσο του αρμόδιου Υπουργείου όσο και της Περιφέρειας, εκτός κάποιων τυπικών έργων, ουσιαστικά δεν υπάρχει προγραμματισμός και συνεπώς πολιτική βούληση για την αναβάθμιση και αξιοποίηση του λιμανιού.
Αγωνιούν οι Ξενοδόχοι
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ξάνθης Γιάννης Ιερόπουλος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την εγκατάλειψη του ιστορικού λιμανιού και ζητά άμεσα να ληφθούν πρωτοβουλίες.
Αναφέρει σχετικά:
«Έχει και η Ξάνθη λιμάνι και ονομάζεται ΠΟΡΤΟ ΛΑΓΟΣ. Μπορούν οι βουλευτές οι δήμαρχοι και όσοι είναι οι ενδιαφερόμενοι να ζητήσουν μια γραμμή για Θάσο, γιατί έτσι είμαστε αποκλεισμένοι από παντού. Η περιφέρεια έχει και την δύναμη και την δυνατότητα να το επιβάλει στην κυβέρνηση. Εκτός και αν υπάρχει πολιτικό κενό στον νομό Ξάνθης και έτσι είμαστε στον αυτόματο πιλότο της ανάπτυξης!!!
Σας ευχαριστώ, Πρόεδρος Συλλόγου Ξενοδόχων Ξάνθης»
Ακτοπλοϊκή σύνδεση με Σαμοθράκη – Ιμβρο – Τένεδο και Θάσο
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ξάνθη, ζητά να υπάρξει απόφαση απο το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για την ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα Νησιά Σαμοθράκης – Θάσου αλλά και Ιμβρου – Τενέδου, θεωρώντας πως η πρότασή του καταρχήν θα εκτονώσει την κίνηση απο τον τουριστικό λιμένα Κεραμωτής τους καλοκαιρινούς μήνες ως πιο κοντινό λιμάνι για τους τουρίστες απο τα Βαλκάνια, αλλά και θα αναπτύξει τις μετακινήσεις προς τη Σαμοθράκη που σήμερα απαιτούνται ώρες ταξιδίου.
Τέλος ο κ. Ιερόπουλος μίλησε για την ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα άλλοτε ελληνικά νησιά Ιμβρου και Τενέδου, λέγοντας ότι “η γραμμή αυτή θα τονώσει εκτός της κίνησης στο Πόρτο Λάγος και την τουριστική κίνηση στα αλησμόνητα νησιά μας…”
Θα υπάρξουν υποστηριχτές;
Εκείνο που απομένει τώρα είναι να υπάρξουν υποστηριχτές των προτάσεων του Προέδρου του Συλλόγου Ξενοδόχων Ξάνθης, με πρώτο τον Αντιπεριφερειάρχη Ξάνθης κ. Κουρτίδη Κώστα, το Δήμαρχο Αβδήρων Γ. Τσιτιρίδη, τους Βουλευτές του Νομού, τους εκπροσώπους των παραγωγικών τομέων του τόπου.
Η ανάπτυξη του εγκαταλελειμμένου λιμανιού του Πόρτο Λάγος, είναι υπόθεση και ευθύνη ΟΛΩΝ!
*(Φωτογραφίες: Στάθης Παπαδόπουλος)