Tου Σεμπαϊδήν Καραχότζα
Δημοσιογράφου ΘΠΕ

Η Ξάνθη και ειδικότερα τα Πομακοχώρια του Δήμου Μύκης βρίσκονται εδώ και αρκετό καιρό στο επίκεντρο της επικαιρότητας λόγω των πολλών για μια τόσο μικρή περιοχή κρουσμάτων covid-19 και ναι μεν η κατάσταση φαίνεται να καλυτερεύει αλά τίποτα ακόμα δεν έχει τελειώσει.

Μια ενδεχόμενη χαλάρωση των κατοίκων της ευρύτερης αυτής περιοχής, λίγη απροσεξία σε συνδυασμό με μια πιθανή ολιγωρία της πολιτείας μπορεί να αποτελέσουν αιτία να χαθούν όλα όσα οι άνθρωποι αυτοί έχουν καταφέρει με την αυστηρή τήρηση των περιοριστικών μέτρων.

Γιατί μπορεί να υπάρξει αυτή η χαλάρωση;

Μα γιατί σε έναν μήνα περίπου και συγκεκριμένα στις 31 Ιουλίου οι μουσουλμάνοι θα γιορτάσουν τη δεύτερη μεγάλη θρησκευτική γιορτή τους, το Κουρμπάν Μπαϊράμ η διάρκεια του οποίου μαζί με την παραμονή είναι 5 μέρες.

Αυτή τη φορά δεν θα είναι μόνο η καθολική συμμετοχή των μουσουλμάνων στην ειδική πρωινή προσευχή που γίνεται ανήμερα του Μπαίράμ στα τζαμιά, δεν θα είναι μόνο οι επισκέψεις από σπίτι σε σπίτι για ευχές και τραπεζώματα. Όλα αυτά υπήρχαν και το προηγούμενο Μπαϊράμ.

Σε αυτό το Μπαϊράμ υπάρχουν δυο επιπλέον στοιχεία που πρέπει να προσεχθούν ιδιαίτερα.
Στην γιορτή αυτή η κάθε μουσουλμανική οικογένεια ως γνωστόν σφάζει (θυσιάζει) ένα ζώο διότι αυτό επιβάλει η θρησκεία τους. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια, αντί η κάθε οικογένεια να θυσιάσει μόνη της ένα μικρό ζώο, μαζεύονται 7 οικογένειες μαζί και θυσιάζουν ένα μεγάλο, μια αγελάδα ή ένα μοσχάρι.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως εκείνη την μέρα, κατά τη σφαγή – θυσία των μεγάλων ζώων, δεκάδες οικογένειες θα βρίσκονται για αρκετές ώρες στον ίδιο χώρο και ως γνωστόν ο συνωστισμός είναι ο καλύτερος φίλος του κορονοϊού.

Το δεύτερο εξίσου σημαντικό στοιχείο που θα πρέπει να προβληματίσει πολίτες και πολιτεία είναι ότι τέτοιες γιορτινές μέρες ο κάθε άνθρωπος θέλει να βρίσκεται στο σπίτι του, μαζί με την οικογένεια του, τους φίλους του.

Τι σημαίνει αυτό;

Όλοι γνωρίζουμε ότι εκατοντάδες μουσουλμάνοι συμπολίτες μας από την ορεινή περιοχή εργάζονται στο εξωτερικό και λογικά λίγο πριν το Μπαϊράμ θα υπάρξουν πολλές επιστροφές.

Τα δυο αυτά στοιχεία κάνουν πολύ διαφορετική αυτή τη γιορτή των μουσουλμάνων και η πολιτεία οφείλει όσο είναι νωρίς να δώσει ξεκάθαρες οδηγίες ώστε και οι θυσίες των ζώων και η επιστροφή των εργατών από το εξωτερικό να γίνουν με απόλυτη ασφάλεια και τήρηση των απαραίτητων μέτρων.

Πρόταση δική μας είναι αυτό το Μπαϊράμ να μην υπάρξει σφαγή μεγάλων ζώων, δηλαδή η κάθε μουσουλμανική οικογένεια να θυσιάσει ένα μικρό ζώο στον δικό της χώρο κι έτσι δε θα υπάρξει συνωστισμός.

Επίσης όσοι επιστρέψουν από το εξωτερικό, να κάνουν τον απαιτούμενο έλεγχο ώστε να αποφύγουμε το ενδεχόμενο της μεταφοράς του ιού από τις χώρες του εξωτερικού στον τόπο μας.

Σε διαφορετική περίπτωση δύσκολα θα αποφύγουμε το τρίτο κύμα του κορονοϊού στην Ξάνθη.