Η Jandarma αποτελεί υπηρεσιακό κλάδο του τουρκικού Υπουργείου Εσωτερικών με αποστολή την διατήρηση της τάξης σε περιοχές που βρίσκονται έξω από της δικαιοδοσία των αστυνομικών δυνάμεων, καθώς και την εξασφάλιση της εσωτερικής ασφαλείας και την εκτέλεση ειδικών καθηκόντων σε ειδικές καταστάσεις.

Η Jandarma αποτελεί και επίσημα κλάδο των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων και υπάγεται σε αυτές σε περίοδο πολέμου αν και το διοικητικό της καθεστώς είναι μικτό, μοιρασμένο ανάμεσα στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στο Υπουργείο Εσωτερικών. Η ονομασία μεταφράζεται σε “Χωροφυλακή” αν και είναι σύνηθες στο ελληνικό ειδικό και μη τύπο να αναφέρεται ως “στρατοχωροφυλακή” λόγω της στρατιωτικής της φυσιογνωμίας.

Υπάρχουν 14 περιφερειακές,81 Επαρχιακές και 920 Τοπικές Διοικήσεις Χωροφυλακής με αριθμό υφιστάμενων μονάδων, τμημάτων και σταθμών που ποικίλει κατά περίπτωση.

Ανεξάρτητα επιχειρούν οι Ταξιαρχίες Ασφαλείας Συνόρων(2 τον αριθμό), 2 Ταξιαρχίες Καταδρομών και οι Μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων της Jandarma. Λόγω των αυξημένων αναγκών του πολέμου στην Ν.Α Τουρκία κατά των Κούρδων αυτονομιστών η Τουρκική Χωροφυλακή γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Αποτελεί κοινό μυστικό πως η διοικητική μεταρρύθμιση που έλαβε χώρα εκείνα τα χρόνια με την αύξηση του αριθμού των νομών, έγινε για λόγους αύξησης της δύναμης της χωροφυλακής καθώς στη έδρα κάθε νομού εδρεύει συνήθως ένα σύνταγμα χωροφυλακής.

Η Χωροφυλακή λαμβάνει ενεργό ρόλο κατά της δράσης των Κούρδων ανταρτών του PKK ενώ στρατιωτικά της τμήματα είχαν λάβει μέρος και στην εισβολή στην Κύπρο το 1974. Η Jandarma διέρχεται μια φάση εκσυγχρονισμού και μετεξέλιξης, με στόχο την πλήρη επαγγελματοποίηση της, τον περιορισμό της σε δύναμη ασφαλείας συνόρων και επαρχιακών περιοχών μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα κάτι που σαφώς έχει να κάνει με την διελκυνστίδα εξουσία στο εσωτερικό της Τουρκίας ανάμεσα σε νεοισλαμιστές και γκιουλενιστές/κεμαλιστές. Καίριας σημασίας για την διεκπεραίωση του νέου ρόλου της Χωροφυλακής είναι η κατασκευή 118 νέων φυλακίων στα σύνορα με το Ιράκ για τον καλύτερο έλεγχο της περιοχής που συνδυάζεται με την κατασκευή δρόμων και άλλων έργων υποδομής. Μετά το αποτυχημένο στρατιωτικό πραξικόπημα του 2016, στους ρόλους της Jandarma έρχεται να προστεθεί και αυτός της εσωτερικής προστασίας του καθεστώτος(πλέον) Ερντογάν από παρόμοιες απειλές.

Στον οπλισμό της έχουν επισημανθεί τυφέκια G1, G3A3/A4, HK33, M16,  MPT-76, KCR-556, οπλοπολυβόλα RPK, ελαφρά πολυβόλα HK-23E,πολυβόλα PKM,M2, MG-3 λειόκανα τουρκικής κατασκευής ΜΚΑ 1919, φορητοί εκτοξευτές ρουκετών RPG-7, πλήθος τυφεκίων ακροβολιστή και ελεύθερου σκοπευτή, βομβιδοβόλα HK 69/79, Milkor MGL και Μκ19 και όλμοι Μ19, Μ29 και Mo-120 RT-61 ή HY 12 όπως είναι η τουρκική του ονομασία.

Ο βαρύς της εξοπλισμός είναι επίσης εντυπωσιακός και περιλαμβάνει τεθωρακισμένα οχήματα διαφόρων τύπων και πιο συγκεκριμένα 323 τροχοφόρα οχήματα 6Χ6 BTR-60PB, 250+ οχήματα 4Χ4 Akrep της Otokar, 250+ οχήματα Cobra επίσης της Otokar, 60 οχήματα Dragoon 300 4X4,25 οχήματα Condor, 35 οχήματα UR416, 124 οχήματα V-150S, 300 οχήματα Shorland S-55, 200+ οχήματα Kipri MRAP,  47 οχήματα παντοδαπούς εδάφους Sisu Nasu και απροσδιόριστος αριθμός οχημάτων κατηγορίας pick-up τύπου Concealed Armored D-Max. Στον εξοπλισμό της έχουν επισημανθεί ακόμα και ελαφρείς πολλαπλοί εκτοξευτές ρουκετών T-107 των 107 mm!

Ο εναέριος κλάδος της είναι επίσης ισχυρός και περιλαμβάνει 27 ελικόπτερα S-70A Blackhawk, 13 UH-1H Huey, 18 Mil Mi-17 Hip και 6 επιθετικά ελικόπτερα T129 με συνολική παραγγελία για 18. Επίσης πρόσφατα εντάχθηκαν στο δυναμικό της 2 UAV ANKA B, 12 UAV Bayraktar Tactical και άγνωστος αριθμός Bayraktar Mini UAV.

Ειδική μνεία και αναφορά πρέπει να γίνει στην Ειδική Διοίκηση Δημοσίας Ασφαλείας Χωροφυλακής(JOAK)  στην οποία υπάγονται οι:

  • Ειδικές Επιχειρήσεις Χωροφυλακής(JOH)
  • Διοίκηση Τάγματος Έρευνα & Διάσωσης Χωροφυλακής
  • Ομάδες Υποβρύχιας Έρευνας & Διάσωσης Χωροφυλακής
  • Διοικήσεις Δημοσίας Ασφαλείας Σκαφών Χωροφυλακής

Στην Χωροφυλακής επίσης υπάγονται η Στρατιωτική Αστυνομία, οι “Φύλακες Χωριών”(τύπος αγροτικής πολιτοφυλακής αντίστοιχος των ελληνικών Μονάδων Ασφαλείας Υπαίθρου επί Εμφυλίου), οι Διοικήσεις των Διευθύνσεων των Φυλακών Χωροφυλακής και η μπάντα του Σώματος καθώς και πλήθος μονάδων και τμημάτων Τάξης, Ασφαλείας και Εγκληματολογικών ερευνών.

Από τα παραπάνω γίνεται σαφές πως η Τουρκική Χωροφυλακής αποτελεί ένα παραστρατιωτικό σώμα ασφαλείας, με στρατιωτική δομή και φυσιογνωμία και συσσωρευμένη εμπειρία στον αντι-ανταρτικό αγώνα, στις ανορθόδοξες και «μαύρες» επιχειρήσεις και στην “σιδηρά” επιβολή της τάξης. Στην ουσία μπορούμε να πούμε πως η Jandarma αποτελεί ένα ενδιάμεσο επίπεδο άμυνας και ασφάλειας ανάμεσα στην Τουρκική Αστυνομία και τον Τουρκικό στρατό κάτι που την κάνει τον ιδανικό φορέα εφαρμογής “υβριδικών επιχειρήσεων”, δηλαδή επιχειρήσεων που βρίσκονται στο όριο της πολιτικής και παραστρατιωτικής/στρατιωτικής δράσης.

Δεν πρέπει λοιπόν να εκπλήσσει ο ρόλος που έπαιξε η Jandarma στην πρόσφατη “υβριδικής” μορφής επίθεσης που εξαπολύθηκε εις βάρος της χώρας μας στον Έβρο, με την απόπειρα βίας εισόδου αλλοδαπών λαθρομεταναστών στην εδαφική της επικράτεια και η οποία αντιμετωπίσθηκε (προσωρινά ; ) επιτυχώς από τις ελληνικές δυνάμεις άμυνας και ασφάλειας.

Πιο συγκεκριμένα, κατά τα πρόσφατα επεισόδια στον Έβρο, παρατηρήθηκε έντονη δραστηριότητα της Jandarma, με στόχο την υποβοήθηση της προσπάθειας βίαιας εισόδου των λαθρομεταναστών μέσω ποικιλίας μεθόδων. Αυτές περιλάμβαναν την ρίψη εκφοβιστικών βολών με πυροβόλα όπλα στον αέρα, απόπειρες τύφλωσης των ελληνικών δυνάμεων με ισχυρούς προβολείς και κυρίως την μαζική ρίψη δακρυγόνων βομβίδων με βομβιδοβόλα προς τις ελληνικές δυνάμεις. Προφανής στόχος ο ψυχολογικός εκφοβισμός/διάσπαση της προσοχής/αποπροσανατολισμός των ελληνικών στρατιωτικών και αστυνομικών δυνάμεων ώστε τελικά να καμφθεί και να διαρρηχθεί η αμυντική γραμμή που αυτές είχαν στήσει.

Τελικά ο στόχος αυτός δεν επετεύχθη λόγω της αποτελεσματικής αντίδρασης της ελληνικής πλευράς, που αξιοποίησε έγκαιρα τις πληροφορίες που είχαν συλλέξει οι ελληνικές πολιτικές και στρατιωτικές υπηρεσίες πληροφοριών.

Ιδιαίτερα επικίνδυνη ήταν η παρουσία μελών της Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων(JOH) της Τουρκικής Χωροφυλακής, καθώς και των ομολόγων της Τουρκικής Αστυνομίας(POH)-σημειωτέων εδώ πως και η Τουρκική Αστυνομία έχει ενισχυθεί σοβαρά τα τελευταία χρόνια και κινείται προς μια πιο «στρατιωτικοποιημένη» κατεύθυνση και μετατροπής της ουσιαστικά σε “Αστυφυλακή”- καθώς πρόκειται για επίλεκτους άνδρες, με πολεμική εμπειρία κάποιοι εξ’ αυτών, που δρούσαν με εντελώς “επιθετικό” τρόπο.

Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως και η Ελληνική πλευρά, οφείλει, αφού αξιολογήσει,  να λάβει σχετικά αντίμετρα απέναντι στις νέου τύπου “υβριδικές” απειλές που ανακύπτουν, φορείς των οποίων από πλευράς της τουρκικής απειλής είναι τα τουρκικά παραστρατιωτικά Σώματα Ασφαλείας όπως η Jandarma καθώς και οι Τουρκικές Μυστικές Υπηρεσίες και η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων του τουρκικού Γενικού Επιτελείου(OKK).

Τα αντίμετρα αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν την ενίσχυση της ΕΛ.ΑΣ και του Λ.Σ, την δημιουργία παραστρατιωτικών δυνάμεων ασφαλείας(πιθανή ίδρυση Αστυφυλακής, επανασύσταση Χωροφυλακής, επαναυτονόμηση της Συνοριοφυλακής, διαχωρισμός της Ακτοφυλακής από το Αρχηγείο του Λ.Σ),  την ισχυροποίηση των Υπηρεσιών Πληροφοριών και Ασφαλείας(ενίσχυση της ΕΥΠ με παράλληλη απεμπλοκή της από την εσωτερική ασφάλεια και την επικέντρωση της στο εξωτερικό, ίδρυση Υπηρεσίας Εσωτερικής Ασφαλείας με στόχο την εσωτερική ασφάλεια και την αντικατασκοπεία) και την αναβάθμιση των Ειδικών Δυνάμεων και Δυνάμεων Ειδικών Επιχειρήσεων με παράλληλη διεύρυνση του ρόλου και της αποστολής τους.