ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Μάρα Καλλέργη – Δημοσιογράφος

Τα ιπτάμενα οχήματα της γερμανικής εταιρίας Volocopter – στην πραγματικότητα ηλεκτρικά αεροσκάφη καθέτου απογείωσης και προσγείωσης eVTOL (Vertical Take Off and Landing) – βρίσκονται στον αέρα από το 2011, έχοντας συγκεντρώσει εμπειρία από περισσότερες από 1.000 ώρες πτήσης, γεγονός που σαφώς τους δίνει ένα προβάδισμα στον τομέα της ασφάλειας και επιτρέπει στη μαμά-εταιρεία να δηλώνει ότι τα δικά της αεροσκάφη είναι τα ασφαλέστερα αεροταξί παγκοσμίως. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Volocopter έχει πάρει άδεια πτήσης για τα αεροταξί της (σε διαμόρφωση με ή χωρίς πιλότο) στη Γερμανία, το Ντουμπάι, το Ελσίνκι και τη Σινγκαπούρη.

Μια πτήση φαίνεται ότι δεν ήταν ποτέ τόσο εύκολη όσο με τα σκάφη της Volocopter, καθώς για την ευστάθειά τους φροντίζουν 100 μικροεπερξεγαστές και υπερσύγχρονα συστήματα υποβοήθησης της «οδήγησης» που προσφέρουν αυξημένες δυνατότητες ελέγχου. Η διατήρηση του υψομέτρου, η ισορροπία και η προσγείωση ελέγχονται “διαισθητικά” από το “control stick” – ενώ το Volocopter ακόμα και αν ο χειριστής αφήσει από τα χέρια του το εν λόγω χειριστήριο, θα διατηρήσει αυτόματα τη θέση του.

Εννιά επαναφορτιζόμενες και αντικαθιστώμενες μπαταρίες ιόντων λιθίου (Li-ion) τροφοδοτούν τους 18 συνεχούς ρεύματος (DC) ηλεκτροκινητήρες χωρίς ψήκτρες του Volocopter, εξασφαλίζοντας επαρκή ισχύ για μια ασφαλή πτήση αλλά και τα χαμηλά επίπεδα θορύβου που επιβάλλουν οι αστικές μετακινήσεις, καθώς όλα – και τα 18 – στροφεία (ρότορες/έλικες) παράγουν ήχο του οποίου η συχνότητα βρίσκεται μέσα σε ένα στενό φάσμα συχνοτήτων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το ανθρώπινο αυτί να νομίζει ότι ακούει δύο μόνο στροφεία, τη στιγμή που δουλεύουν και τα 18 – κάτι που με τη σειρά του έχει σαν αποτέλεσμα ένα Volocopter να ακούγεται στα 75 μέτρα όπως ένα πολύ μικρό ελικόπτερο που πετά στα 500 μέτρα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι μετά από κάθε πτήση, οι μπαταρίες μπορούν να αντικατασταθούν με άλλες, πλήρως φορτισμένες, ώστε να μην χάνεται χρόνος για τη φόρτισή τους και το Volocopter να μπορεί αμέσως να ξεκινήσει το επόμενό του δρομολόγιο.

Το κατασκευασμένο από συνθετικά υλικά Volocity (όπως ονομάζεται το συγκεκριμένο σκάφος που θα χρησιμοποιηθεί ως αεροταξί) έχει βάρος 700 κιλά, το ύψος του φτάνει τα 2,5 μέτρα, ενώ η συνολική του διάμετρος, με όλα τα στροφεία, τα 11,3 μέτρα. Μπορεί δε να μεταφέρει δύο επιβάτες με τις αποσκευές τους, που αντιστοιχούν σε συνολικό ωφέλιμο φορτίο 200 κιλών, αναπτύσσοντας ταχύτητα έως 110 km/h με αυτονομία που φτάνει τα 35 χιλιόμετρα.

Το VoloCity θα γίνει το πρώτο επισήμως αδειοδοτημένο Volocopter για εμπορική εκμετάλλευση, το οποίο αναπτύχθηκε σύμφωνα με τα υψηλά πρότυπα και απαιτήσεις του Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA).

Έτσι, από τον Ιούνιο του 2021, τα αεροταξί της Volocopter θα αρχίσουν να πετούν στον ουρανό του βορειοδυτικού Παρισιού στο πλαίσιο σειράς επιχειρησιακών δοκιμών, πίσω από τις οποίες βρίσκεται η περιφέρεια του Παρισιού και τα γκρουπ ADP και RATP, τα οποία έχουν συνεργαστεί για να παρουσιάσουν έναν νέο τρόπο μεταφοράς. Στόχος είναι τα ηλεκτρικά αεροταξί «Volocity» να τεθούν σε κανονική λειτουργία εγκαίρως για τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς αγώνες του 2024 στο Παρίσι, καθιστώντας την πόλη παγκόσμιο ηγέτη στην αστική αεροπορική κινητικότητα.

Τα Volocity θα δοκιμαστούν στο αεροδρόμιο Pontoise, που βρίσκεται 35 χλμ. βορειοδυτικά του Παρισιού. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, θα γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις, πρώτα στον αέρα και μετά στους χώρους επιβίβασης εντός των κτιρίων (κατάλληλοι χώροι στάθμευσης, ηλεκτρικά συστήματα επαναφόρτισης και σήμανση εδάφους). Ενώ σε συνεργασία με τη DGAC (υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας), η στάθμευση, η απογείωση, η προσγείωση καθώς και οι εργασίες γύρω από το όχημα, είτε πρόκειται για τη συντήρηση είτε για τη φόρτιση των μπαταριών, θα δοκιμαστούν σε πραγματικό αεροναυτικό περιβάλλον τον Ιούνιο του 2021.

Πηγή: cnn.gr