Γράφει ο Κωνσταντίνος – Τιμολέων Τόλιας
Αμυντικός Αναλυτης ΘΠΕ
Όπως προελέχθη τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα ως κράτος και ως κοινωνία βιώνει τα αποτελέσματα της αλόγιστης εισόδου λαθρομεταναστών, μουσουλμανικής κυρίως προέλευσης, στη χώρα ο ακριβής αριθμός των οποίων είναι δύσκολο να εξακριβωθεί. Ταυτόχρονα μειονότητες εθνικής και θρησκευτικής μορφής βρίσκονται στο στάδιο του ελέγχου τους από ξένα κέντρα εξουσίας και αρχίζουν να θέτουν επιτακτικά θέμα αυτοπροσδιορισμού και σε μέλλοντα χρόνο αυτοδιάθεσης. Αλυτρωτισμοί σιγοβράζουν στην γειτονιά μας και ο μόνος λόγος που δεν έχουν ακόμη εκδηλωθεί είναι η έλλειψη παρουσίασης της κατάλληλης ευκαιρίας. Η χωροφυλακή, κυρίως στη μορφή της Κινητής Χωροφυλακής, έρχεται ως απάντηση στις παραπάνω μορφές απειλών.
Στα καθήκοντα της μπορούν να περιλαμβάνονται:
1)Η αντιμετώπιση ασύμμετρων και υβριδικών απειλών.
Την εποχή που η έννοια των ασύμμετρων και υβριδικών απειλών έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας θα ήταν λάθος να τις περιορίσουμε σε απειλές εκφραζόμενες απλώς από τρομοκρατικές ομάδες. Ασύμμετρη απειλή μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει και μια δύναμη ανορθόδοξου πολέμου που θα επιδιώξει επαφή με φίλιο πληθυσμό εντός της ελληνικής επικρατείας με στόχο εν καιρώ πολέμου ή ανεξάρτητα την εκτέλεση δολιοφθορών σε στόχους στρατηγικής σημασίας, το στήσιμο ενεδρών κατά φαλαγγών που κινούνται προς τη ζώνη των επιχειρήσεων, επιθέσεις σε φυλάκια, αποθήκες, γέφυρες, την πρόκληση πυρκαγιών πλησίον στρατιωτικών εγκαταστάσεων με στόχο τη παρακώλυση της πολεμικής προσπάθειας, την διάσπαση της προσοχής του επιτελείου, την πρόκληση εικόνας χάους στα μετόπισθεν και γενικά τη διευκόλυνση των στοχεύσεων του αντιπάλου.
Ένα καλά οργανωμένο και με στρατιωτική φύση και οργάνωση σώμα ασφαλείας αποτελεί εχέγγυο για την αντιμετώπιση της παραπάνω απειλής καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο παθητικά, σε καθήκοντα δηλαδή φύλαξης στόχων, όσο και ενεργητικά με τη δημιουργία και δράση μονάδων δίωξης της απειλής.
Παράδειγμα εκδήλωσης υβριδικής απειλής είναι η σχετικά πρόσφατη επιχείρηση βίαιας εισόδου στην χώρα λαθρομεταναστών από την περιοχή του Έβρου. Εκεί καταδείχθηκε πως οι ελληνικές αστυνομικές δυνάμεις, αν και τελικά κατόρθωσαν να αποκρούσουν επιτυχώς την εν λόγω απειλή, βρίσκονταν «έξω από τα νερά τους», αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την έκφραση, καθώς είχαν σημαντικότατα κενά σε δομή, οργάνωση, εκπαίδευση και εξοπλισμό για να αντιμετωπίσουν μια επίθεση που εξαπολύθηκε από το τουρκικό κράτος και τις συνιστώσες του(Αστυνομία, Χωροφυλακή). Η παρουσία μια δύναμης ασφαλείας όπως η Χωροφυλακή, θα αποτελούσε επαρκή εξασφάλιση έναντι παρόμοιων απειλών.
2)Η ευρύτερη συμμετοχή στην εθνική άμυνα.
Για όποιον παρακολουθεί στενά τα αμυντικά πράγματα είναι γνωστή η απειλή που συνιστούν οι Τουρκικές αεροκίνητες/αερομεταφερόμενες δυνάμεις, κυρίως για τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Οι δυνάμεις του στρατού στα νησιά είναι σχετικώς ολιγάριθμες και αναμένεται να κορεσθούν από τις πρώτες ώρες εκδήλωσης της κύριας επιθετικής ενέργειας του αντιπάλου. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά την απειλή αν χρειαστεί.
Σημαίνει πως χρειάζονται συμπαραστάτες στο έργο τους. Μέχρι στιγμής οι δυνάμεις αυτές περιορίζονται στις μονάδες εθνοφυλακής(τα παλιά ΤΕΑ) που αν και διαθέτουν οργάνωση, δομή και εξοπλισμό αντίστοιχο αυτού ενός ελαφρού τάγματος πεζικού υστερούν όσον αφορά την μαχητική τους ικανότητα, τόσο λόγω έλλειψης βαρέως οπλισμού όσο και λόγω χαμηλής συνοχής.
Η διάθεση σε κάθε κύριο νησί τάγματος/ενισχυμένου λόχου μηχανοποιημένης Χωροφυλακής με ελαφρά τεθωρακισμένα οχήματα θα βελτίωνε την κατάσταση για τον φίλιο αμυντικό σχεδιασμό, συμμετέχοντας στην εκκαθάριση των εχθρικών αεροπρογεφυρωμάτων. Με δεδομένο μάλιστα πως μέρος του αγώνα θα λάβει μέρος σε αστικό ή ημιαστικό περιβάλλον όπου γενικά η χρήση βαρέων όπλων(π.χ αρμάτων μάχης) καθίσταται προβληματική η ύπαρξη κατάλληλα εξοπλισμένης χωροφυλακής δρα ως πολλαπλασιαστής ισχύος, προσθέτοντας επιλογές στα χέρια του τοπικού διοικητή και προκαλώντας δυσεπίλυτα τακτικά προβλήματα στον αντίπαλο. Για όσους βιαστούν να σχολιάσουν ως υπερβολική την πρόταση, καλά θα κάνουν να μελετήσουν το παράδειγμα της συμμετοχής της Χωροφυλακής στη μάχη της Κρήτης, όπου υπήρξε το ελληνικό εκείνο στρατιωτικό σώμα με την καλύτερη επίδοση, αποδεκατίζοντας κυριολεκτικά όπου ενεπλάκη τους Γερμανούς αλεξιπτωτιστές. Παράλληλα η χρήση των μονάδων της στατικής χωροφυλακής στα νησιά και στη Θράκη αλλά και στην υπόλοιπη επικράτεια, θα επέτρεπε την ενεργοποίηση του θεσμού της παλλαϊκής άμυνας, του οποίου θα αποτελούσαν όχι απλώς δομικά στοιχεία αλλά “πυρήνες” γύρω από τους οποίους θα ήταν χτισμένοι οι μονάδες και σχηματισμοί παλλαϊκής άμυνας.
3)Ασφάλεια μετόπισθεν.
Με δεδομένη την ύπαρξη ενός τεράστιου αριθμού λαθρομεταναστών στα αστικά κέντρα και στην ύπαιθρο, μεγάλο μέρος των οποίων αλληθωρίζει προς την πλευρά του κύριου δυνητικού αντιπάλου, προκύπτει μείζον πρόβλημα ασφαλείας στα μετόπισθεν των δυνητικών πολεμικών μετώπων και για την ασφάλεια του άμαχου πληθυσμού. Χωρίς να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πως η απειλή έχει μελετηθεί και αξιολογηθεί ως σοβαρή από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Η επαναδημιουργία της Χωροφυλακής έρχεται να καλύψει το επισημανθέν κενό καθώς η ιδιαιτερότητα της φύσης της (κάτι μεταξύ στρατού και αστυνομίας) την καθιστά ιδανικό μέσο για την κάλυψη της ανωτέρω αποστολής με την προϋπόθεση φυσικά αυτή να είναι καλά εξοπλισμένη, τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά. Στο σημείο αυτό θα μπορούσαμε να επισημάνουμε πως ο γεωγραφικός διαμοιρασμός της αστυνόμευσης μεταξύ αστυνομίας και χωροφυλακής δεν είναι απαραίτητο να είναι απόλυτος και άκαμπτος αλλά μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα υπό ειδικές συνθήκες. Υπό το πρίσμα αυτό η εμπλοκή της Χωροφυλακής σε επιχειρήσεις σε περιοχές ευθύνης της αστυνομίας σε περιπτώσεις σαν κι αυτή όχι απλώς δεν πρέπει να αποκλείεται αλλά αντίθετα επιβάλλεται. Η χωροφυλακή θα δράσει σαν δύναμη ενίσχυσης της αστυνομίας, φρουρώντας δημόσιους στόχους, εξασφαλίζοντας το αριθμητικό πλεονέκτημα όπου απαιτείται και απελευθερώνοντας δυνάμεις της αστυνομίας για άλλες πιο οικίες αποστολές.
4)Πολιτική άμυνα και προστασία
Ο τομέας της πολιτικής προστασίας και κυρίως άμυνας στην Ελλάδα είναι παραμελημένος σε βαθμό που να καθίσταται αμφίβολη η λειτουργία του σε έκτακτη περίπτωση. Αν και δεν αποτελεί κύρια αποστολή ενός ένοπλου σώματος ασφαλείας η παροχή υπηρεσιών πολιτική προστασίας, δεν πρέπει να αποκλείεται εκ προοιμίου η χρήση του επικουρικά των κύριων μονάδων διάσωσης ,έρευνας και επέμβασης. Ειδικά εν καιρώ πολέμου η παρουσία ενός καλά εξοπλισμένου σώματος ασφαλείας, προσφέρει τα μέγιστα στην εύρυθμη λειτουργία της κρατικής μηχανής και στην τόνωση του ηθικού του άμαχου πληθυσμού ενώ αποφεύγονται σκηνές χάους και απώλειας του ελέγχου της κατάστασης. Εξάλλου η συμμετοχή εν καιρώ ειρήνης ενός σώματος ασφαλείας σε παρόμοιες αποστολές, πέραν την πρακτικής του πλευράς, καλλιεργεί την εικόνα ενός φιλικού προς τον πολίτη σώματος που εξαργυρώνεται ποικιλοτρόπως. Ειδικά στην Ελλάδα που υπάρχει μια προκατάληψη κατά των σωμάτων ασφαλείας πρέπει να επιδιώκεται η χρήση τους σε παρόμοιες αποστολές προκειμένου να αμβλυνθούν να αντιαστυνομικά αντανακλαστικά μερίδας της κοινής γνώμης αλλά και να αιτιολογηθεί η αναγκαιότητα επαναδημιουργίας της Χωροφυλακής.
5)Έλεγχος συνόρων
Μιλήσαμε πιο πάνω για το οξύ πλέον πρόβλημα λαθρομετανάστευσης που αντιμετωπίζει η χώρα με συνέπειες που πλήττουν την εθνική και κοινωνική συνοχή. Το υπόψη πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί δίχως την ασφαλή και αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων. Φύλαξη συνόρων όμως σημαίνει ύπαρξη κατάλληλα εκπαιδευμένων μονάδων και διάθεση κατάλληλων μέσων .Η ΕΛ.ΑΣ, με την πολιτική της φυσιογνωμία, δεν μπορεί αποδεδειγμένα να ανταποκριθεί σε μια τέτοια εθνικής αναγκαιότητας αποστολή που απαιτεί τη λήψη δραστικότερων και δυναμικότερων μεθόδων. Η δημιουργία χωροφυλακής θα ήταν ένα σωστό βήμα προς την παραπάνω κατεύθυνση, τόσο στις παραμεθόριες περιοχές όσο και στη ζώνη εσωτερικού. Παράλληλα η χρήση της χωροφυλακής θα επέτρεπε την καλύτερη επιτήρηση και έλεγχο της μεθορίου απελευθερώνοντας μερικώς τον στρατό ξηράς από παρόμοια καθήκοντα, επιτρέποντας του να εστιάσει στην καλύτερη αντιμετώπιση της εξωτερικής απειλής. Το ιδανικό βέβαια θα ήταν η ίδρυση ενός Σώματος Ασφαλείας Συνόρων(Συνοριοφυλακή) με αποστολή την φύλαξη των συνόρων αλλά στην παρούσα φάση κάτι τέτοιο εκτιμάται πως δεν θα ήταν σκόπιμο να επιδιωχθεί.
6)Συμμετοχή σε ειρηνευτικές επιχειρήσεις και διεθνής εκπροσώπηση της χώρας
Κατά το πρότυπο αντίστοιχων σωμάτων διεθνώς, θα μπορούσε η ελληνική χωροφυλακή να συμμετέχει σε διεθνείς ειρηνευτικές επιχειρήσεις, εκπροσωπώντας τη χώρα, όχι μόνο με την αποστολή αξιωματικών-συνδέσμων αλλά και ολόκληρων τμημάτων. Αυτά θα αναλαμβάνουν φύλαξη ευαίσθητων χώρων, συνοδεία φαλαγγών, εκπαίδευση αστυνομικών σωμάτων και παροχή ασφάλειας στην διαμοίραση επισιτιστικής βοήθειας.
7)Φύλαξη ευαίσθητων στόχων και υποδομών
Πέραν των αεροδρομίων, που διαθέτουν κάποια μορφής φύλαξη, υπάρχουν στόχοι σε ολόκληρη την επικράτεια που σήμερα δεν διαθέτουν την παραμικρή φύλαξη όπως για παράδειγμα το ευαίσθητα σημεία του οδικού δικτύου(γέφυρες, σήραγγες), το σιδηροδρομικό δίκτυο, δημόσια κτήρια κτλ. Η ύπαρξη ένοπλων φρουρών και πεζών και εποχούμενων περιπόλων χωροφυλακής θα εξασφάλιζε ένα ελάχιστο επίπεδο προστασίας λειτουργώντας αποτρεπτικά στην τέλεση τρομοκρατικών και άλλων ενεργειών.