Υφασμένη στον εργαλείο και κεντημένη εξ ολοκλήρου στο χέρι, η αυθεντική παραδοσιακή φορεσιά αποτελεί έναν πραγματικό θησαυρό τέχνης και ραπτικής.
Το κάθε μέρος της ήταν προσεκτικά μελετημενο είτε να εξυπηρετεί τις καθημερινές ανάγκες, είτε να τονίζει την αρχοντική όψη της Εβίτισσας γυναίκας.
Ξεκινώντας από πάνω προς τα κατω:
▪️η Τσιακατιά: κρεμαστό κόσμημα φτειαγμενο από Φλουριά που κοσμούσε το τσιακάτι (μέτωπο).
▪️η Μπαρμπούλα, είναι η συνήθως κίτρινη, λουλουδιασμένη μαντίλα.
▪️το Μαμούκι, είναι η χοντρή λευκή μαντίλα, κεντημένη και ραμμένη με κόκκινες και πράσινες κλωστές και φούντες. Φοριέται πάνω από την μπαρμπούλα και τονίζει τον κεφαλόδεσμό σαν κορώνα.
▪️το π’κάμσο είναι μακρύ υφαντο πουκάμισο, που φτάνει μέχρι κάτω από το γόνατο. Το τελείωμα του έχει κεντηματα, πουλιες για να ξεχωρίζει και συνήθως πλεκτή δαντέλα.
▪️η Τσούκνα είναι τσοχινο ρούχο, χωρίς μανίκια που φοριέται πάνω από το πουκάμισο. Σταθερεροποιεί το πουκάμισο, δίνει μορφή στην στολή, ζεσταίνει. Στο ύψος του στήθους είχε πάντα δύο ανοίγματα που εξυπηρετούσαν τις λεχώνες στον θηλασμό.
▪️το Καπούδ(ι), τσόχινο γιλέκο, πλουμισμένο με πούλιες, σιρίτια και κεντήδια. Ειναι με τέτοιο τρόπο ραμμένο ώστε να προεξέχουν έντονα οι μεσάτες γωνίες τους.
▪️η Μεσάλα, υφαντή ποδιά με έντονα χρώματα και γεωμετρικά σχέδια. Εδενε σφιχτά στη μέση για τονίζει την λεπτότητα της.
▪️το Ασημοζούναρο, το σύμβολο της πολυτέλειας και της γυναικείας αρχοντιάς.
Βαρύ και πολύτιμο, όπως έπρεπε να είναι και η γυναίκα.
▪️οι κάλτσες, λεπτές το καλοκαίρι, χοντρες με σχέδια τον χειμώνα.
▪️τα Τσιντίκια, πλεκτά τιρλικια με πέτσινη σόλα, κεντημένα και πλουμισμένα. Τον χειμώνα αντικαταστάθηκαν από παπούτσια.
▪️η Γκουστιριτσα, χειροποίητο γιορντάνι του λαιμού από χάντρες. Ήταν εφαρμοστό ώστε να καλυπτεται ο γυμνός γυναικείος λαιμός.
▪️Ντούμπλες και Φλουριά, για να στολίζουν τον θωρακα.
▪️ξένα μαλλιά, πλεξούδα ή αλογοουρά κρεμόταν πίσω από την πλάτη. Η γυναίκα έπρεπε να έχει μακριά μαλλιά.
▪️τα Συρίτια, χρωματιστες υφασμάτινες λωρίδες που καρφιτσωνόταν ψηλά στην πλάτη και κρεμόταν ως κάτω.
▪️οι αλυσίδες, γεμάτες Φλουριά και διακοσμητικά, κρεμόταν από την μέση της τσούκνας μέχρι τους γοφούς για λάμψη. Γέμιζαν με διάκοσμο το αχαρο πίσω μαύρο μέρος της φορεσιάς.
Οι γυναίκες μας δίνουν ύψιστη προσοχή στο στήσιμο της φορεσιάς. Όλα πρέπει να είναι άψογα ταιριασμένα, χωρίς ψεγάδι.
Χρώμα, λάμψη και καλό γίσιασμα
Πηγή: Ομάδα Αμπελάκια Έβρου