Του Μάνου Ζαχαριουδάκη
Πολιτικού Επιστήμονα
Τις τελευταίες μέρες ανακοινώθηκε και επίσημα: Κλείσιμο όλων των οδικών προσβάσεων μεταξύ Ελλάδος και Βουλγαρίας πλην Προμαχώνα. Όμως αυτό είναι το ερώτημα: Είναι στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης να κλείσει όλες τις οδικές διόδους συνόρων της Βουλγαρίας στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ή αποτελεί ίσως μία παράπλευρη απόφαση ώστε να δικαιολογήσει το εκτεταμένο κλείσιμο και των ελληνοτουρκικών συνόρων; Το κόστος όμως;
Οι αποφάσεις οι οποίες έχουν καθαρά οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη και τις πραγματικότητες που υπάρχουν σε ότι αφορά την οικονομία. Πολλοί άνθρωποι όμως αγνοούν πραγματικά γιατί πρέπει τα τελωνεία να παραμείνουν ανοιχτά και δη μεσούσης της τουριστικής περιόδου :
Νυμφαία στη Κομοτηνή, δίνει άμεση πρόσβαση από περιοχές της Φιλιππούπολης και άλλων αστικών περιοχών Βουλγαρίας Ρουμανίας και αλλού έξοδο προς το θρακικό πέλαγος με πρώτο παραλήπτη τον ίδιο τον νομό Ροδόπης κυρίως στην περιοχή του Φαναρίου και της Μαρώνειας. Πολλοί ταξιδιώτες Επίσης κατευθύνονται προς νομό Καβάλας κ Έβρο . Αντίστοιχα πολλοί άνθρωποι μεταβαίνουν στη Βουλγαρία σε σχετικά σύντομο χρόνο για τις γνωστές κλασικές αγορές.
Τα τελωνεία Κυπρίνου, Ορμενίου , εξυπηρετούν την νοτιοανατολική Βουλγαρία αλλά και τη Ρουμανία με άμεση πρόσβαση στην Π.Ε. Έβρου και στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας.
Το τελωνείο της Εξοχής πέραν του ότι τονώνει και την κίνηση στην Περιφερειακή ενότητα Δράμας εξυπηρετεί Επίσης την έξοδο της κεντρικής Βουλγαρίας και άλλων περιοχών προς τη περιοχή Καβάλας και σε όλη την ευρύτερη περιοχή.
Το τελωνείο του Αγίου Κωνσταντίνου βοηθάει στην έξοδο προς το Αιγαίο από τις περιοχές του Σμόλιαν και των περιοχών της Ροδόπης προς το Αιγαίο με αρκετούς ταξιδιώτες από Φιλιππούπολη. Σε όλα τα παραπάνω δεδομένα όμως θα έπρεπε να ζητηθεί η συνδρομή του ΕΟΔΥ στα πλαίσια δειγματοληψίας στους ταξιδιώτες θα μπορούσε να εγκαταστήσει σταθμούς σε όλες αυτές τις παραμεθόριες πύλες εισόδου της χώρας ώστε να πραγματοποιήσει με επαγγελματισμό τη δουλειά του.
Το γεγονός πως απροσδιόριστος αριθμός τουριστών και δυνητικών επισκεπτών κατευθύνεται μόνο προς τον Προμαχώνα δείχνει ότι οι αποφάσεις αυτές δεν λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη των τοπικών οικονομιών για ένεση ρευστού όσο και όποιο και αν είναι αυτό το ρευστό αφού ο οδικός τουρισμός τα πλεονεκτήματα του και τα μειονεκτήματα του φυσικά είναι προς το παρόν η μοναδική λύση για να κινηθούν οι τοπικές οικονομίες πωλούν περιοχών στην βορειοανατολική Ελλάδα.
Θα έπρεπε να υπάρξει πρόγραμμα ώστε δειγματοληψίες να αρχίσουν να γίνονται σε όλα τα συνοριακά περάσματα για να υπάρξει σταδιακά οικονομική αποκατάσταση στην ήδη εξαιρετικά μειωμένη κίνηση ώστε να μην θεωρηθεί αυτή η χρονιά εντελώς χαμένη.
Οι συνέπειες άλλωστε της οικονομικής κρίσης απότοκο της αρνητικής διαφήμισης για την Π.Ε.Ξάνθης είναι δεδομένη: Θα υπάρξει μια μακρά περίοδος οικονομικής ξηρασίας εάν δεν υπάρξουν δράσεις από την κεντρική πια κυβέρνηση σε ότι αφορά τις επιπτώσεις του γενικευμένου lockdown αλλά και των συνεπειών της ελλιπούς οικονομικής δραστηριότητας στη περιοχή η οποία προς το παρών αναιμικά προσπαθεί να ανορθώσει ανάστημα και να επαναλειτουργήσει βασικούς πυλώνες της οικονομίας της χωρίς όμως σωστό συντονισμό σε ότι αφορά το τοπικό επίπεδο.