Ξεκίνησε το πρωί η μεταφορά της θαυματουργής εικόνας της Παναγίας του Άξιον Εστί από το Άγιον Όρος με προορισμό την Αθήνα, όπου θα εκτεθεί σε λαϊκό προσκύνημα για δύο εβδομάδες.
Στις εννέα παρά είκοσι, τα μέλη της ιεράς κοινότητας της μοναστικής πολιτείας που συνοδεύουν την εικόνα, επιβιβάστηκαν μαζί με αυτήν, στο πλοιάριο που τη μετέφερε από το λιμανάκι της Δάφνης στην Ουρανούπολη.
Από εκεί η εικόνα θα μεταφερθεί οδικώς ως το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Η ειδική πτήση της Aegean, με την οποία η εικόνα θα μεταφερθεί στην Αθήνα, αναμένεται να αναχωρήσει στη μία μετά το μεσημέρι από τη Θεσσαλονίκη και να φτάσει στις δύο παρά τέταρτο στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα.
Εκεί θα γίνει η υποδοχή της, παρουσία του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου.
Η Παναγία του Άξιον Εστί θεωρείται το σημαντικότερο κειμήλιο του Αγίου Όρους, φυλάσσεται στον ιερό ναό του Πρωτάτου στις Καρυές και σπανίως βγαίνει από τον Άθω.
Εν προκειμένω, η μεταφορά της για προσκύνημα στην Αθήνα ήταν παλαιότερο αίτημα του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου για να λαμπρύνει με την παρουσία της την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.
Ωστόσο, λόγω κορονοϊού δεν κατέστη τότε δυνατή η έξοδός της από την Αθωνική πολιτεία και βγαίνει τώρα που οι συνθήκες το επιτρέπουν.
Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, «Ἄξιον ἐστι»
Θεωρείτε «κοινή εφέστιος προστάτις» εικόνα όλων των Αγιορείτικων Μονών και έχει στο πλαίσιό της τις σφραγίδες και των 20 Μονών του Αγίου Όρους και αρχικά η εικόνα βρισκόταν σε ένα παντοκρατορινό κελί στην τοποθεσία κοιλάδα του «Ἄδειν» κοντά και κάτω από τη σκήτη του Αγίου Ανδρέα.
Συνεχίζει ο μοναχός τον κανόνα του μέχρι που φτάνει στην θ’ ωδή «Τὴν Τιμιωτέρα τῶν Χερουβίμ…» και τότε τον διακόπτει ο φιλοξενούμενος και του λέει: «Όχι, πρώτα θα πεις: Ἄξιον ἐστιν ὡς ἀληθῶς…» ως συμπλήρωμα του υπό του Κοσμά Μαϊουμά Μεγαλυνάριου της Θεοτόκου.
Ο μοναχός ενθουσιασμένος ζητάει να του γράψει ο νέος τον ύμνο για να μπορεί να το ψάλλει και αυτός, επειδή όμως δε βρέθηκε μελάνι και χαρτί μέσα στο κελλί, ο μυστηριώδης ξένος μοναχός χάραξε τον ύμνο με το δάκτυλό του σε μια πέτρινη πλάκα και προσθέτοντας ότι έτσι πρέπει να ψάλλεται στο εξής ο ύμνος αυτός από όλους τους Ορθόδοξους, έγινε άφαντος.
τσι, το Μεγαλυνάριο αυτό της Θεοτόκου που συνέθεσε ο Κοσμάς (ο επίσκοπος Μαϊουμά) σήμερα ονομάζεται «Άξιον Εστί», εκ των δύο πρώτων λέξεων του Θεομητορικού αυτού Ύμνου που έχει ως εξής:
Η Πρώτη έξοδος της εικόνας «Ἄξιον Ἐστί» από το Άγιο Όρος, το 1963 στην Αθήνα. |
Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει ότι το γεγονός αυτό είναι πολύ παλαιό και τούτο μαρτυρείται από τα Μηναία της Εκκλησίας, όπου στις 11 Ιουνίου αναγράφεται: «Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, ἡ Σύναξις τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριὴλ ἐν τῷ Ἄδειν».
Η εικόνα «Ἄξιον Ἐστί» έχει διαστάσεις 70,5 x 44 εκατοστά χωρίς την αργυρή θήκη που την περιβάλλει. Λόγω του χρόνου που πέρασε, η μορφή της Θεοτόκου ήταν πολύ σβησμένη, αλλά μετά ανακαίνιση διατηρείται σε ικανοποιητική κατάσταση και διαβάζεται η επιγραφή «Μήτηρ Θεού Καρυώτισσα».
Κατασκευάστηκε στην Κωνσταντινούπολη κατά το πρότυπο της Παναγίας Ελεούσας του Κύκκου της Κύπρου, έργο του Ευαγγελιστού Λουκά και απεικονίζει την Θεοτόκο με τη μορφή που είχε λίγο πριν την κοίμησή της.
Στις 3 Οκτωβρίου 1913, μετά από ολονύκτια αγρυπνία στο Ναό του Πρωτάτου, οι Αγιορείτες μοναχοί συνέταξαν το μνημειώδες ψήφισμα της αιωνίου και αδιασπάστου ενώσεως με την Μητέρα Ελλάδα και το υπέγραψαν ένας – ένας με μετάνοια ενώπιον της εικόνας αυτής.
Το Κελλί της «Παναγούδας» απέχει ένα χιλιόμετρο περίπου. Από αυτή την απόσταση η Παναγία έστειλε τρόπον τινά τον χαιρετισμό της στον Γέροντα.Η Σύναξη της Παναγίας «Ἄξιον Ἐστί» (ή ἐν τῷ «Ἀδειν») εορτάζει στις 11 Ιουνίου.