Μικρασιάτες και οι Θρακιώτες πρόσφυγες που βρίσκονται στο νησί της Κρήτης, μέρες γιορτινές χριστουγεννιάτικες , κουβαλούν τις μνήμες, τις γεύσεις και τους χορούς τους και συναντιούνται για ένα τσίπουρο με τους φίλους τους από κάθε μέρος της Ελλάδας.
Ο Σύλλογος Θρακιωτών στο Ατσαλένιο , ο οποίος λειτουργεί από το 1995 έστρωσε το χριστουγεννιάτικο τραπέζι του στην πλατεία και μας κάλεσε για ένα καβουρμά.
Η Κρήτη σταυροδρόμι των λαών ,αλλά και τόπος που ρίζωσαν οι κάτοικοι της Ιωνίας μετά τον ξεριζωμό τους έχει δεχτεί πολλές επιρροές , τις οποίες ενσωμάτωσε και ενσωματώνει , δίχως να χάσει την ταυτότητα της παράδοσής της αλλά και δίνοντας περιθώριο , χώρο και χρόνο , τα ήθη και τα έθιμα του πληθυσμού της , να διατηρηθούν από όπου κι αν προέρχονται.
Δεν γνωρίζω αν η Ευρώπη είναι πολυπολιτισμική , αλλά δίχως τυμπανοκρουσίες, η Κρήτη σίγουρα είναι, αφού σαν τόπος ευλογημένος και φιλόξενος , κέρδισε τους ανθρώπους που στο παρελθόν με τις υποχρεωτικές ανταλλαγές των πληθυσμών εγκαταστάθηκαν και άνθισαν στη νέα πατρίδα.
Μην βιαστείτε οι κρητικοί και φέρετε στο νου σας τον κρητικό «καβρουμά» με το σισάμι , το γλυκάνισο που έτσι τραγανός ,και νηστίσιμος είναι μια ζεστή απόλαυση για τον οισοφάγο. Ένα «ρ», τοποθετημένο αλλιώς στη λέξη κάνει τη διαφορά στα συστατικά. Ο «Καβουρμάς» των Θρακιωτών , χριστουγεννιάτικος , ή και χειμωνιάτικος καθώς ο τρόπος μαγειρέματος έδινε στο έδεσμα αυτό τη δυνατότητα να διατηρηθεί ακόμα και όλο το χειμώνα αναλλοίωτος, αφορά στο καβούρντισμα σε μεγάλες κατσαρόλες , καθαρού κρέατος. Κομμάτια ψαχνό από αρνί, χοιρινό, μοσχάρι ,κρέας πρόβειο, κατσικίσιο ή και βουβαλίσιο που βράζουν και καβουρντίζονται στα υγρά τους.
Η μόνη προσθήκη είναι λίπος και αρωματικά , κανέλλα, γαρίφαλο και , μοσχοκάρυδο . Γίνονται ένα ωραιότατο μπαστούνι με διάμετρο ως δέκα εκατοστά, που σε δοχείο , σκεπασμένο με το λίπος του διατηρείται όλο το χειμώνα. Τρώγεται ωμός κομμένος σε κυβάκια και είναι ιδανικός κρασομεζές ή με κριθαρώτο ακόμα και ομελέτα, όπως τον φάγαμε εμείς.
Το κοινό της καταγωγής είναι η λέξη που έχει τούρκικη προέλευση. Cavourma. Επίσης υπάρχει και ο Ηπειρώτικος που γίνεται με ψιλοκομμένα κρεμμύδια και κοκκινιστό κρέας, «καβρομάς» κι αυτός. Οι γιορτινές μέρες δίνουν το έναυσμα οι Σύλλογοι να αποκτήσουν εξωστρέφεια , όπως μας λέει ο Γιάννης Ράπτης εκπαιδευτικός Α/θμιας στο Μαλεβίζι και Θρακιώτης.
Το τραπέζι τους μεγάλο όσο και η καρδιά τους και η πλατεία στο Ατσαλένιο ,μετατρέπεται σε Θρακιώτικο γαστρονομικό φεστιβάλ από το πρωί ίσαμε το βράδυ, καθώς εκτός από τα καυτερά και τις ιδιαίτερες γεύσεις της Θράκης τα μουσικά μονοπάτια και οι χοροί , μας οδηγούν στη Βόρεια Ελλάδα Μετά το 1914 πολλοί Ανατολικοθρακιώτες , βίαια καταδιωγμένοι από τις εστίες τους από Τούρκους και Βούλγαρους βρήκαν καταφυγή στο Κιλκίς.
Μετά την μικρασιατική καταστροφή, η αδύναμη Ελλάδα δεν μπορούσε να κρατήσεις την Ανατολική πλευρά της. Οι τότε σύμμαχοι( Αγγλία, Γαλλία, Ιταλία), επέβαλαν στην Ελλάδα την ταπεινωτική ανακωχή των Μουδανιών. Η συνθήκη προέβλεπε μέχρι 12/Νοέμβρη του 1922 τον εκπατρισμό των Ανατολικοθρακιωτών και την παραχώρηση του ελέγχου της Ανατολικής Θράκης στην Τουρκία.
Όμως η Ελλάδα , όσο κι αν στένεψε ,χωρά τους κατατρεγμένους και τους υποστηρίζει. Γιατί αυτό είναι το δικό μας ιστορικό δίδαγμα. Όσο κι αν κλείνουν τα όρια να μεγαλώνουν οι ψυχές από χριστιανική αγάπη και αλληλεγγύη.
Πηγή:maleviziotis.gr