Η εκπαίδευση είναι ένα ζήτημα που πάντα απασχολεί μία ευνομούμενη πολιτεία, πολύ περισσότερο μια κοινωνία που αποζητά την εξέλιξη και την ανάπτυξη. Η Ελλάδα, αν και έχει κάνει άλματα προς τα εμπρός τα τελευταία χρόνια, δεν είναι ικανά ακόμη να αποφανθούν ως προς το αποτέλεσμα και την διασύνδεση με την επόμενη μέρα για κάθε μαθητή, σπουδαστή, φοιτητή, μεταπτυχιακό φοιτητή.
Τι φταίει για όλα αυτά;
Αγωγή, λογική, γνώση, δημιουργικότητα και πίστη!
Λείπουν απο τη σημερινή δημόσια εκπαίδευση; Μάλλον όπως αποδεικνύει και η πράξη!
Το Θρακικό Πρακτορείο Ειδήσεων, συνομίλησε με έναν απο τους πιο έμπειρους εκπαιδευτικούς στην Ξάνθη, ίσως και στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης, μιας και η παρουσία του στα εκπαιδευτικά δρώμενα ξεπερνά τα 45 χρόνια… Μία ολόκληρη ζωή με την νέα γενιά και για τη νέα γενιά!
Θέλει και θεωρεί τιμή του να τον αποκαλούν “δάσκαλο”, ενώ δεν ξεχνά να λέει το περίφημο “νιότη, απο τη νιότη σου, έπαιρνα…” θέλοντας έτσι να δικαιολογήσει το γιατί συνεχίζει να είναι πάντα μπροστά με τους μαθητές!
Ο λόγος, για τον Μαθηματικό, Καθηγητή και Δάσκαλο, Σταύρο Λίτσα, που έκανε την τιμή και στο ΘΠΕ να μιλήσει τόσο για την εκπαίδευση, την ιδιωτική εκπαίδευση, όσο και για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση που “επιβάλλει” η πανδημία του Κορονοϊού.
Ο διάλογος, είναι απολαυστικός…
-κ. Λίτσα, επί πολλά χρόνια θητεύσατε στο χώρο της ιδιωτικής φροντιστηριακής εκπαίδευσης. Αυτό σας έδωσε τη δυνατότητα να έχετε μία συνολική αλλά και παράλληλα εξειδικευμένη εικόνα για τις ανάγκες τις απαιτήσεις αλλά και τις προοπτικές της ελληνικής παιδείας.
Αγαπητέ κ. Πεντζουρίδη, γεννήθηκα, μεγάλωσα και ζω στην όμορφη Ξάνθη, σπούδασα στο Μαθηματικό του Παν. Αθηνών την εποχή της χούντας και της πτώσης της. Από τα Χριστούγεννα του 1977 που τέλειωσα τη στρατιωτική θητεία ( 22,5 χρόνων τότε) υπηρετώ την εκπαίδευση στον ιδιωτικό της τομέα.
Είχα τη τύχη να έχω ως καθηγητές σε φροντιστήριο της Αθήνας όπου πήγα δυο καλοκαίρια ( δεν υπήρχαν φρ/ρια εισαγωγής σε ΑΕΙ τότε στην επαρχία…) φωτεινά μυαλά και εξαιρετικούς δασκάλους. Μάλλον αυτοί έλαμψαν στην εφηβική μου ζωή και μισόν αιώνα σχεδόν μέχρι σήμερα υπηρετώ την εκπαίδευση. Φροντιστήρια 30 χρόνια και Ιδιωτικό σχολείο 13 χρόνια, “ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ” και “ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ” τα φροντιστήρια και “ΑΞΙΟΝ” το σχολείο.
Πέρα από στερεότυπες εκφράσεις, ο χώρος της εκπαίδευσης είναι γεμάτος από χαρές, προκλήσεις, λύσεις, πρόοδο, νέες ιδέες κλπ Ο στίχος “ νιότη απ΄τη νιότη σου έπαιρνα ” του ποιητή, ισχύει διαρκώς μέσα στα σχολεία.
Η ελληνική παιδεία και το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρειάζεται περισσότερη ελευθερία και αποδέσμευσή του από συντηρητικά γραφειοκρατικά δεσμά του υπουργείου, (αυτό ήταν και μήνυμα του σημερινού πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη ). Αυτό μπορεί να γίνει βήμα βήμα και διαρκώς, έτσι θα απελευθερωθούν εκπαιδευτικές δυνάμεις και ιδέες που θα δοκιμάζονται, θα βελτιώνονται, θα απορρίπτονται ή θα βρίσκουν μιμητές και το όλο σύστημα θα γίνεται αποτελεσματικότερο.
-Από τα Φροντιστήρια “ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ”, στα Εκπαιδευτήρια “ΑΞΙΟΝ”, το πρώτο Ιδιωτικό Σχολείο όλων των βαθμίδων με τέτοια οργάνωση στη Θράκη. Η εκκίνηση εν μέσω της μεγάλης οικονομικής κρίσης. Τόλμημα, όνειρο, στόχος ή ένα απλό επιχειρηματικό εγχείρημα;
Το διδάσκειν, η παιδαγωγική και εκπαιδευτική λειτουργία, ίσως είναι η σημαντικότερη αλλά κατά τη γνώμη μου είναι η ωραιότερη ( μη ξεχνάμε πως ο Χριστός Δάσκαλος ήταν) ενασχόληση στη κοινωνία. Τιμή μου και ευτυχία που με αποκαλούν δάσκαλο.
Μη ξεχνάμε πως ο χώρος της εκπαίδευσης απασχολεί αναλογικά το μεγαλύτερο ποσοστό εργαζομένων στη χώρα. Αυτός ο χώρος μπορεί να αλλάξει τη χώρα. Το ΑΞΙΟΝ όπως γνωρίζετε αποτελεί την διεύρυνση ενός μεγάλου και αξιόλογου φρ/ρίου της περιοχής μας. Δεν ήταν τόλμημα όταν το μελετούσαμε και το σχεδιάζαμε, ήταν μία επιβαλλόμενη εκπαιδευτική εξέλιξη από άτομα δημιουργικά και πετυχημένα στους τομείς στους.
Οι μελέτες του διήρκεσαν περίπου 4 χρόνια η υλοποίηση του μόλις ένα χρόνο ( από ένα άγονο χωράφι 70 στρεμμάτων μεταμορφώθηκε σε ένα educationvillage), οι αδειοδοτήσεις του χρειάστηκαν 2-3 χρόνια, κόστισε μέχρι τώρα 7 εκ.€ και απασχολεί 45-50 εργαζόμενους….
Το μόνο που δεν μπορούσε να προβλεφθεί το 2004-2006 ήταν η οικονομική κρίση, δεν υπήρχε ο ελάχιστος ενδοιασμός τότε περί της επιτυχίας του εγχειρήματος, φανταστείτε πως οι τρείς μεγαλύτερες τράπεζες διαγωνίστηκαν και πάλεψαν για τη δανειοδότησή του.
Εκ των υστέρων και με τις δύο οικονομικές κρίσεις που περνάμε αποδεικνύεται τόλμημα αλλά και ευεργέτημα για τον τόπο μας γιατί ανέδειξε τη δύναμή μας ψυχική και υλική.
-Κάθε χρόνο διαπιστώνουμε ολοένα και περισσότερες επιτυχίες των παιδιών που φοιτούν στα Εκπαιδευτήριά σας. Σε διαγωνισμούς, σε Εργαστηριακά Φόρουμ, σε Πανελλήνιες Εξετάσεις. Ποια είναι η «συνταγή» αυτής της επιτυχίας;
Είναι αλήθεια ότι λέτε, αποδείχθηκε πως μπορεί ένα σχολείο και μάλιστα στη Θράκη, να λειτουργήσει με πνεύμα δημιουργικής ελευθερίας και να εμπνέει όλους τους μαθητές του μέχρι σήμερα. Ναι όλοι, όπως το ακούτε, όλοι, οι απόφοιτοί του εισήχθησαν σε ΑΕΙ και άλλοι αποφοίτησαν με διδακτορικά και περγαμηνές, άλλοι είναι πτυχιούχοι και μάλιστα σε σύντομο χρόνο και άλλοι ήδη σπουδάζουν.
Η συνταγή λοιπόν αυτής της επιτυχίας είναι η απελευθέρωση από παρωχημένες τακτικές και ταμπού.
Αγωγή, λογική, γνώση, δημιουργικότητα και πίστη είναι οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους κινείται το εκπαιδευτικό μας μοντέλο στο ΑΞΙΟΝ. Εμπνέουμε και εμψυχώνουμε τους μαθητές μας σε ότι τους συγκινεί, ονειρεύονται και τους ταιριάζει. Συνέδρια, επισκέψεις, διαγωνισμοί, projects, εργαστήρια, ενημερώσεις και δράσεις κάθε είδους επιτρέπονται στο ΑΞΙΟΝ αφού βέβαια εγκριθούν από το εκπ/κό του συμβούλιο. Αυτό είναι το άλλο, το συμπληρωματικό τμήμα του κλασσικού τρόπου μάθησηςτου δασκαλοκεντρικού, η τελική λοιπόν συνταγή για την εκπαίδευση των επόμενων δεκαετιών είναι κατά τη γνώμη μου: απελευθέρωση εκπ/κων και μαθητών, ενημέρωση, έμπνευση, στόχοι, προσπάθεια. ευβουλία. Με αυτά τα εφόδια οι μαθητές μας κατάφεραν εισαγωγή στα καλύτερα παν/μια του κόσμου, Harvard, Cambridge, Oxford και στα καλύτερα ελληνικά ΕΜΠ, ΕΚΠΑ, ΑΠΘ κλπ. Δεν ξέρω αν υπάρχει άλλο σχολείο στη χώρα που διαρκώς και όλα τα χρόνια λειτουργίας του έχει 100% επιτυχία στην εισαγωγή των μαθητών του στα ΑΕΙ. Επίσης ένας ακόμη παράγοντας που συμβάλει στις επιτυχίες είναι η σημερινή τεχνολογία. Όλοι οι χώροι των σχολείων προσφέρουν τα πάντα μαζί με τις βιβλιοθήκες, τα εργαστήρια, το internet, τις οθόνες, τα τάμπλετ, τα κινητά κλπ που τώρα την εποχή του covid 19 περιόρισαν τα συνέδρια, τις επισκέψεις, τις εκπαιδευτικές εκδρομές.
-Η ιδιωτική εκπαίδευση έχει την ανάλογη στήριξη της Πολιτείας; Εισακούγονται τα όσα εισηγείστε προς το αρμόδιο Υπουργείο;
Δυστυχώς η ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα δεν έχει τη στήριξη της πολιτείας, ενώ έχει μεγάλη αποδοχή από τους πολίτες, ως Ιδιωτικά σχολεία και Φρ/ρια. Σε αντίθεση με όλες σχεδόν τις χώρες όπου τα ιδιωτικά σχολεία έχουν την στήριξη και τη βοήθεια του κράτους εδώ δεν γίνεται κάτι σχετικό, αλλά αντιθέτως μπορώ να πω πως μπαίνουν πάρα πολλά εμπόδια ( μόνο τον τελευταίο χρόνο έγινε μια μικρή νομοθετική προσπάθεια βελτίωσης αλλά χρειάζεται να γίνουν πολλά ακόμη ). Οι ρίζες αυτής της αντιμετώπισης βαθιές και είναι κρίμα που η πολιτεία δεν συνδράμει στην ικανότητα χιλιάδων άξιων εκπ/κων να προσφέρουν στην εκπαίδευση της χώρας από τον ιδιωτικό τομέα, το ίδιο έκανε και με τα ιδιωτικά μη κρατικά ΑΕΙ, η χώρα χάνει, οι πολίτες χάνουν, οι νέοι μας χάνουν…
Φανταστείτε το ΑΞΙΟΝ είναι μια επένδυση 7 εκ. € και ΔΕΝ πήρε ούτε ένα (1) ευρώ βοήθεια από το κράτος…Ναι όπως το ακούτε και το διαβάζετε…
-Εννοείται κ. Καθηγητά, ότι δεν θα μπορούσε αυτή μας η συνέντευξη να μην ασχοληθεί με το μείζον θέμα της πανδημίας του Κορονοϊού. Είτε θελήσουμε να το δεχθούμε είτε όχι, δυνάμει των αρχών του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, έχουμε επίπεδο πανδημίας μιας και ο θανατηφόρος ιός έχει προσβάλει πλέον των 5 χωρών που είναι το όριο κήρυξης πανδημίας. Τι σημαίνει αυτό για την εκπαίδευση, δεδομένου ότι πέρσι έληξε λίγο άδοξα η σχολική χρονιά;
Διαπιστώνεται πως αυτός ο ¨επιδημιολογικός πόλεμος¨ θα κερδηθεί από τους επιστήμονες, πολλούς επιστήμονες και από την σωφροσύνη του λαού. Όσο περισσότερο σωστά εκπαιδευμένη η κοινωνία τόσο ασφαλέστερο το αποτέλεσμα.
-Το ΑΞΙΟΝ άνοιξε τις πύλες του όπως και όλα τα σχολεία, στις 14 Σεπτεμβρίου. Ήσασταν έτοιμοι από υγειονομικής πλευράς ώστε να υποδεχθείτε τους μαθητές σας; Τι πρέπει να γνωρίζουν γονείς και μαθητές του ΑΞΙΟΝ τώρα που αναγκαστήκατε να έχετε ξανά καραντίνα ; Θεωρείτε ότι οδεύουμε προς μία μετάβαση της εκπαιδευτικής πρακτικής, από αυτή της δια ζώσης εκπαίδευσης στην τηλε-εκπαίδευση;
Η πανδημία μας βρήκε πολύ ευέλικτους στο ΑΞΙΟΝ, αστραπιαία οργανώσαμε από το πρώτο κύμα την υγειονομική ασφάλεια και προστασία στις εγκαταστάσεις στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές. Υλοποιήσαμε διαδικτυακά όλα μας τα μαθήματα, όλες τις ώρες και σε όλα τα τμήματα. Η συμβολή όλων των εκπαιδευτικών αξιοθαύμαστη και έτσι δεν χάθηκε ούτε μια ώρα. Απόδειξη πως οι βαθμολογίες των μαθητών μας στις Πανελλήνιες του 2020 και οι επιτυχίες τους υψηλότατες. Όλοι οι εκπαιδευτικοί μας χρησιμοποίησαν και τώρα εξακολουθούν να χρησιμοποιούν κάθε τεχνολογικό μέσο και συνεχίζουν τα μαθήματα τους άψογα. Όταν θέλεις όλα γίνονται και τα εμπόδια ξεπερνιούνται με αλληλοβοήθεια φαντασία και τόλμη. Άλλη μια απόδειξη είναι η καθολική και απόλυτη διαδικτυακή παρουσία όλων των μαθητών Δεν παρουσιάζεται καμία απουσία !
Δεν θα πάμε σε άμεση μετάλλαξη της διαζώσης εκπαίδευσης σε εξ αποστάσεως, αλλά θα σπάσει ο πάγος και η φοβία έναντι της εισαγωγής της τεχνολογίας στα σχολεία. Θα συνυπάρχουν.
Να ξέρετε πως οι μαθητές θέλουν τις καλές πηγές γνώσης, πληροφοριών και μάθησης που στην ηλικία τους βασικά είναι το σχολείο τους και οι εκπαιδευτικοί τους.
Κύριε Λίτσα, κ. Καθηγητά, χαίρομαι που βρεθήκαμε μετά από χρόνια και πλέον συνομιλήσαμε ο καθένας από τη θέση που εκπροσωπεί για το πολύ αυτό ενδιαφέρον θέμα της εκπαίδευσης και της πανδημίας. Σας εύχομαι μία δημιουργική χρονιά από κάθε άποψη.
Σας ευχαριστώ.
και γω σας ευχαριστώ.